לואר איסט סייד Lower East Side – המדריך המלא

לואר איסט סייד LES

לואר איסט סייד, פעם שער למהגרים, הפכה מכור היתוך שוקק של תרבויות למרכז משגשג של אמנות, מוזיקה ותענוגות קולינריים ורחובותיה מעידים על מאבקים וניצחונות של דורות שחיפשו מקלט והזדמנות בחופי אמריקה.

סיור בשכונה בדרום האי מנהטן מאפשר להתעמק בעברה המרתק של השכונה, לחקור את מבני השיכונים, בתי הכנסת וציוני הדרך ההיסטוריים העומדים כעדות לחוסן של תושביה ולחשוף את סיפוריהם של מהגרים שהותירו חותם בל יימחה על מרקם החברה האמריקאית, ושעיצבו את עצם המהות של הלואר איסט סייד.

אבל הלואר איסט סייד הוא יותר מרק שיעור היסטוריה, הוא פועם באנרגיה יצירתית שניתן לחוש בגלריות האמנות התוססות, בבוטיקים האופנתיים ובמקומות הבילוי הנהדרים. 

ובל נשכח את התענוגות הגסטרונומיים שמחכים לך בלואר איסט סייד!

ממעדניות יהודיות אייקוניות ועד למסעדות פיוז’ן אופנתיות, הלואר איסט סייד הוא גן עדן לפודיס. 

בין אם אתה חובב היסטוריה, חובבת אמנות, או כאלה שרק רוצים להרגיש את האנרגיה התוססת של העיר, הלואר איסט סייד מציע חוויה שובת לב שאין כמותה.

הצטרפו אלינו כשאנחנו מקלפים את השכבות של השכונה רבת הפנים הזו, חושפים את אוצרותיה הנסתרים ומזמינים אתכם ליצור זכרונות בלתי נשכחים משלך.

alt="לואר-איסט-סייד-ניו-יורק">
  • כתבה זו מכילה קישורים למלונות אטרקציות ואמצעי תחבורה. הזמנת מקומות לינה, כרטיסים לאתרים ורכב דרך קישורים אלו המסומנים באדום מזכה אותנו בעמלה צנועה ללא עלות נוספת מצדכם ומסייעת לנו להביא לכם את המידע העדכני ביותר לחוויה מושלמת בצפון אמריקה.

היכן הלואר איסט סייד ממוקמת?

לואר איסט סייד שוכנת בחלק הדרום מזרחי של האי מנהטן. 

גבולות השכונה מצפון הוא רחוב E Houston St, ממערב גובלת השכונה בציי’נטאון ברחוב Bowery, מדרום מערב השכונה מסתיימת ברמפת העלייה לגשר מנהטן וממזרח גבול השכונה הוא הנהר המזרחי. 

alt="לואר-איסט-סייד-ניו-יורק-מבט-מלמעלה">

ההיסטוריה של הלואר איסט סייד

לואר איסט סייד של מנהטן היא שכונה ספוגת היסטוריה, רחובותיה מהדהדים את סיפורי הדורות שעברו בה. מההתחלה הצנועה כמקלט למהגרים המחפשים בית בטוח ביבשת החדשה ועד להווה התוסס שלו ככור היתוך תרבותי, הלואר איסט סייד עבר מהפך מדהים במהלך השנים.

השטח החקלאי שבו היו חוות של שחורים חופשיים וצאצאי ההולנדים מקימי העיר הפכו בהדרגה בראשית המאה ה-19 לשכונת מגורים צפופה וענייה, ועם סוף המאה ה-19 וראשית המאה ה-20 היא הייתה בית עבור מיליוני מהגרים שהגיעו לארצות הברית.

בנייני דירות צפופים עמדו לאורך הרחובות, והציעו מחסה למשפחות מכל קצוות תבל.

מהגרים יהודים, איטלקים, אירים וממזרח אירופה, בין היתר, נהרו לשכונה זו, כל אחד מביא את המסורות, השפות והמנהגים הייחודיים לו.

זרם זה של תרבויות מגוונות עיצב את המרקם של הלואר איסט סייד, והותיר חותם בל יימחה על זהותו. בתי כנסת, כנסיות ומוסדות תרבות צמחו ברחבי השכונה, כאשר קהילות ביקשו לשמר את מורשתן ולמצוא נחמה במסורות המוכרות.

ככל שחלפו השנים, הלואר איסט סייד חווה גלים של שינויים חברתיים וכלכליים, השפל הגדול עשה את שלו והוביל לעוני ולצפיפות מוגברת ויחד עם זאת השכונה הפכה מוקד לאקטיביזם ורפורמה חברתית, איגודי עובדים נולדו, וקולות מעמד הפועלים הדהדו ברחובות.

במחצית השנייה של המאה ה-20, הלואר איסט סייד היה עד לשינוי משמעותי נוסף. 

אמנים, מוזיקאים ובוהמיינים נהרו לאזור, נמשכים לדמי השכירות הזולים והאנרגיה התוססת שלו.

פאנק רוק, אמנות נסיונית והופעות אוונגרד הפכו לשם נרדף לסצנה האמנותית של השכונה, ומקומות אגדיים כמו CBGB ואולם הנשפים של באוורי אירחו הופעות איקוניות שהגדירו עידן.

כיום, שכונת הלואר איסט סייד עומדת כעדות לחוסן והדינמיות של העיר ניו יורק.

רחובותיה מלאים בבוטיקים אופנתיים, בתי קפה נעימים ומגוון של מאכלים בינלאומיים, בעוד שעקבות העבר נותרו, השכונה התפתחה למוקד תרבותי סואן, המושך מבקרים מכל העולם.

ההיסטוריה של הלואר איסט סייד היא שטיח ארוג בחוטים של אינספור סיפורים, זהו מקום שבו המאבקים והניצחונות של העבר שעברו ממשיכים לעצב את ההווה.

כשאתם צועדים ברחובות השכונה, שקעו בהיסטוריה התוססת שלה, ותרגישו את הדי העבר שהופכים את הלואר איסט סייד לסמל מתמשך של גיוון תרבותי.

alt="תמונה-היסטורית-של-משפחת-מהגרים-בלואר-איסט-סייד">

אלו ההמלצות שלנו לבילוי נהדר בלואר איסט סייד

גלו את ההיסטוריה

הלואר איסט סייד מלאה בהיסטוריה של המהגרים שחיו בה בעבר, ובהיסטוריה יהודית בפרט, וביקור בשכונה כמוהו כחזרה בזמן לימי הזוהר של יהדות ניו יורק. 

בין עשרות בתי הכנסת בשכונה בולט בית הכנסת ברחוב אלדרידג’ שהוא כיום

מוזיאון – Museum at Eldridge Street, אחד מבתי הכנסת הראשונים שהוקמו בארצות הברית על ידי יהודי מזרח אירופה בסוף המאה ה-19.

בבית כנסת מפואר זה תוכלו להתרשם מהחזית המפוארת, הכיפה בגובה של 21 מטרים, תקרת הקמרון החומה, חלונות הזכוכית הצבעוניים המפוארים ועוד. 

בתי כנסת קטנים יותר ויפים לא פחות הם

בית הכנסת ‘קהילה קדושה יאנינה’ Kehila Kedosha Janina Synagogue and Museum

שהוקם לפני מאה שנים על ידי יהודים מהעיר יואנינה שבצפון יוון והיחיד בחצי הכדור המערבי שנוהגים בו בנוסח הרומניוטים השונה גם מנוסח אשכנז וגם מנוסח ספרד

ובית הכנסת אנשי ביאליסטוק Bialystoker Synagogue ששוכן במבנה שנבנה ככנסייה לפני 200 שנים והפך לבית כנסת בראשית המאה ה-20 על ידי יוצאי העיר ביאליסטוק שבמזרח אירופה, אל תשכחו להתרשם מציורי הקיר המרהיבים של בית הכנסת כולל ציור של רחבת הכותל המערבי כפי שנראתה לפני 1967.

alt="פנים-בית-הכנסת-אלדרידג'">

בית כנסת עתיק נוסף הוא מבנה The Angel Orensanz Foundation שאמנם אינו משמש יותר כבית כנסת אלא כאולם אירועים אך הוא מבנה בית הכנסת העתיק ביותר בעיר שעדיין עומד על תילו בית הכנסת הרביעי בעתיקותו באמריקה בכלל, הוא נבנה בשנת 1849 בשטח שהיה חלק מאחוזתו של מושל ניו אמסטרדם פיטר מינויט שהתנגד להגעת יהודים למושבה שלו בסגנון התחייה הגותית בהשראת קתדרלת קולון בגרמניה, זאת כי הקהילה היהודית שבנתה את בית הכנסת, קהילת אנשי החסד היא במקור מגרמניה ולכן זהו בית הכנסת האשכנזי הראשון בעיר.

על הגג הצמוד למבנה תוכלו לראות את פסלו של שליט ברי המועצות הראשון ולדימיר לנין משקיף מעבר לגגות על קו הרקיע של העיר הקפיטליסטית ביותר בעולם. 

המקום הטוב ביותר ללמוד בו על הווי החיים של המהגרים בלואר איסט סייד בסוף המאה ה-19 וראשית המאה ה-20 הוא מוזיאון Tenement Museum השוכן בבית מגורים משותף משנת 1863 שעבר שיפוץ אך השתמר כמעט בצורה מדויקת מאז ננטש לפני כמעט מאה שנים ועד שהתגלה מחדש בסוף שנות השמונים, כאן תוכלו לשמוע את סיפורם של המהגרים אל העיר ניו יורק בסיורים מודרכים.

בהליכה לכיוון הנהר המזרחי תגיעו אל פארק Corlears Hook Park המנציח את זכרו של בעל הקרקעות עליה נבנתה מאוחר יותר השכונה ובפיר Pier 35 תוכלו לשבת על הנדנדות ולצפות בהנאה בנוף גשרי מנהטן וברוקלין.

רוצה לגלות עוד על ההיסטוריה המרתקת של הלואר איסט סייד? הצטרפו לסיור מודרך ברחובות השכונה.

חקרו את הסצנה התרבותית

בשנות השבעים והשמונים של המאה הקודמת לואר איסט סייד הייתה שכונת פשע וסמים, אך תהליך הג’נטריפיקציה אותה עברה מאז ראשית שנות התשעים הפכה אותה למרכז אומנותי תוסס. 

מוסד רשמי שהתמקם בשכונה הוא המוזיאון החדש לאמנות עכשווית New Museum, במבנה הלבן והאלגנטי תצוגה של אמנות בת זמננו וממבנה המוזיאון נוף יפה על האי מנהטן.

מוזיאון נוסף שהתמקם בשכונה הוא מוזיאון הצילום International Center of Photography Museum, בו אוסף צילומים מעניין של מגוון צלמים.

בלואר איסט סייד האומנות היא לא רק במוזיאונים, ומגלריות לרחובות השכונה עצמה, פרץ היצירתיות בה מתפארת הלואר איסט סייד בולט בכל מקום. 

Steven Harvey Fine Art Projects היא גלריה שמוקדשת כולה לציורים במגוון סגנונות, גלריית bitforms gallery שמה יותר דגש על אומנות מודרנית וכמוה גלריית PERROTIN NEW YORK הנהדרת. 

גם אמנות רחוב פזורה ברחבי השכונה, מגרפיטי לציורי קיר ענקיים של מיטב האמנים, גינת First Street Garden היא תצוגה של ציורי קיר מרהיבים וסמטת פרימן Freeman Alley שפעם הייתה מוקד לזנות וסחר בסמים היא היום אחד המקומות האינסטגרמים והצבעוניים ביותר בעיר. 

alt="ציור-קיר">

ענגו את חוש הטעם

לא מפתיע ששכונה עם היסטוריה עשירה כל כך של מהגרים הפכה לכור היתוך קולינרי מהמדרגה הראשונה, וכל ביקור בשכונת לואר איסט סייד אינו שלם מבלי לטעום מהמטעמים השונים שיש לה להציע, מאוכל יהודי מזרח אירופאי, לאוכל איטלקי וסיני. 

לואר איסט סייד היא המרכז לאוכל יהודי בניו יורק עם מוסדות קולינריים כמו Katz’s Delicatessen‏‏‏ שמפורסם בכריכי הפסטרמי הענקיים שבו, מאפיית הקניש של יונה שימל Yonah Schimmel’s Knish Bakery, מאפיית Russ & Daughters  עם הבייגל והלקס ומאפיית Kossar’s Bagels & Bialys שלדעת רבים מייצרים את הבייגל הטוב ביותר בעיר. 

אוהבים מתוק? אל תפספסו ביקור וטעימות בעולם הדונאטס Doughnut Plant בו מבחר מסחרר של המאפים המתוקים ובחנות העוגיות Gooey on The Inside Cookies, ואם אתם יותר בקטע של חמוצים, חובה לעצור אצל בחורי החמוצים The Pickle Guys‏.

לא רק יהודים השאירו את חותמם על הסצנה הקולינרית של הלואר איסט סייד, אוכל מקסיקני מעולה תמצאו במסעדת Jajaja Mexicana, המסעדה המלזית Kopitiam מביאה לשכונה טעמים מיוחדים מהמזרח הרחוק וויטנאמית נהדרת היא Saigon Social.

המסעדה האיטלקית שהכי אהבנו בניו יורק אינה באיטליה הקטנה אלא ממש בלואר איסט סייד – Trapizzino מציעה תבשילים איטלקיים עטופים בבצק פריך. 

צמחוניים או טבעונים? המסעדות Erin McKenna’s Bakery NYC  ו-Dirt Candy יתנו פתרון בטיול בשכונה. 

וכיאה לכל שכונה שמכבדת את עצמה, גם בלואר איסט סייד יש שוק אוכל, Essex Market‏ הוא שוק מדהים עם מגוון של דוכנים ומסעדות וחובה להיכנס אליו לסיבוב. 

alt="דוכן-חמוצים-לואר-איסט-סייד">
הצטרפו לסיור קולינרי מודרך ברחובות השכונה

שוטטו בין חנויות הבוטיק

הלואר איסט סייד היא גם שכונה נהדרת לקניות, עם מגוון אקלקטי של חנויות מיוחדות, חלקן עם היסטוריה מפוארת של מעל מאה שנים וחלקן התווספו לשכונה בתהליך ההתאוששות שלה החל משנות התשעים. 

חנות המשקפיים MOSCOT Shop פועלת כאן כבר מאז 1915 ובהנהלת אותה המשפחה מאז והעיצוב שלה לא השתנה הרבה במרוצת השנים. 

לחובבי הנעליים מומלץ לגשת אל Extra Butter ויש כאן אפילו חנות לנעליים טבעוניות בשם MooShoes.

חנויות הוינטג’ הם מוסדות בשכונה, מחנות הבגדים Edith Machinist לחנות בגדי הספורט First Team Vintage שהיא מקום נהדר לרכישת מזכרת מהעיר. 

לבגדים מודרניים יותר נסו את 7115 by SZEKI לבגדי נשים ואת Only NY לבגדי גברים. 

לתכשיטים פאנקיסטיים גותיים מיוחדים גשו אל The Great Frog.

Pacific Aquarium & Plant היא חנות אקווריומים שהיא עולם תת ימי בלב השכונה.

לא נשארו הרבה חנויות ספרים עצמאיות בניו יורק, P&T Knitwear Bookstore זו אחת מהמיוחדות שבהן. 

חנות ספרים יד שנייה היא Sweet Pickle Books.

לעתיקות מיוחדות כנסו אל Paula Rubenstein Ltd ואם אתם רוצים לקנות מזכרות מיוחדות מהעיר לכו אל Aedes Perfumery שהיא חנות בשמים אותם רוקחים במקום ואל Vida Signs I Neon  שם מוכרים שלטי ניאון מגניבים. 

מקום מעניין היא Cactus Store, עולם של קקטוסים בתוך חממה קטנה בסמטה בלב השכונה.

צאו לבלות

לואר איסט סייד הוא אזור בילויים נהדר, והאווירה הקוסמופוליטית מורגשת גם לאחר שהשמש שוקעת.

כמה מקומות נהדרים לחובבי היין הם בר היין Gem Wine הקטן והאנטימי שמגיש גם אוכל טעים ובר היין המתוחכם יותר Parcelle עם העיצוב הסקנדינבי. 

אם קוקטיילים הם הקטע שלך נסו את The Dancer הקטן ואינטימי עם אווירה מקומית נהדרת, בר הקוקטיילים Lullaby שממוקם במרתף עם אווירה של מסיבת חברים עם ספות נוחות ואווירה ידידותית, מסוג המקומות שמרגישים כמו פשרה בין לצאת למועדון לבין ללכת לבר קוקטיילים, Bar Belly הנהדר שלמרות שרמת המחירים הכללית בו גבוהה יש דילים טובים בהאפי האוור ובמיוחד לאוהבי צדפות. 

Parkside Lounge הוא מלך של הברים הקטנים בשכונה, מקום נהדר לצפות בשידור ספורט, לשתות משהו, או לראות מוזיקה חיה והופעות אחרות בכל לילה בשבוע.

אוהבי הופעות חיות של מוזיקה יעופו על The Bowery Ballroom שהוא מוקד ההופעות הגדול בשכונה, ואם אתם מעדיפים ומעדיפות לשיר נסו את בר הקריוקי Up Stairs.

בחופשה מתחשק לפעמים להרביץ דרינק של צהריים, The Grand Delancey הוא מקום מעולה לדרינק של אמצע היום עם 50 סוגים של בירות ואפשר אפילו להכניס אוכל מבחוץ. 

ברים על גגות מגדלים הם עניין גדול בניו יורק, ואמנם אין גורדי שחקים בלואר איסט סייד, גם כאן יש ברים עם נוף כמו THE ROOF שמזמן מבט יפה לכיוון גורדי השחקים של הדאונטאון מצד אחד ושל המידטאון מצד שני או Unlisted הסמוך אליו שמשלב גם אומנות מעניינת על הקירות כך שיש יותר מרק נוף.

איך מגיעים ללואר איסט סייד?

ללואר איסט סייד קל להגיע רגלית מכל נקודה בדרום האי מנהטן, וגם אם תחצו את גשרי מנהטן וויליאמסבורג תגיעו היישר לשכונה. אלה שמעדיפים שלא להגיע רגלית לשכונה יוכלו להיעזר בקווי הסאבווי שלהם תחנות בתוך השכונה ובגבולותייה. 

קו F שמחבר את האפר איסט סייד, מרכז מנהטן, צ’לסי וברוקלין עוצר בלואר איסט סייד בתחנת 2nd Avenue  ותחנת Delancey St · Essex St.
קו J שמקשר בין ברוקלין לדרום מנהטן עוצר בתחנת Delancey St · Essex St ותחנת Bowery ואילו הקווים D ו-B שמקשרים בין האפר ווסט סייד, מידטאון מנהטן לברוקלין עוצר בתחנת Grand St.

alt="מפת-לואר-איסט-סייד">

היכן כדאי לישון בשכונה?

בלואר איסט סייד כמה מלונות נהדרים שיאפשרו לכם להנות מכל מה שיש לשכונה להציע, תחושה של ניו יורק האמיתית וגישה נוחה לשאר חלקי העיר. 

כמה מלונות מומלצים הם Nine Orchard המפואר שממוקם במבנה היסטורי מרהיב בגבול הדרום מערבי של השכונה, מלון citizenM בקצה המערבי של השכונה ידוע בפריטי האומנות התלויים בו, החדרים הקטנים, ארוחת הבוקר והנוף מהגג. 

במלון Hotel Indigo השוכן בחלקה הצפוני של השכונה י חדרים נאים ובר בקומת הגג ואפילו בריכת שחייה מול נוף מנהטן. 

עוד מלון נהדר הוא The Ludlow Hotel שבלב השכונה עם עיצוב מפואר, חדרים עם מרפסות ונוף לקו הרקיע. 

לואר איסט סייד היא שכונה נהדרת שלא כדאי לפספס במהלך ביקור בעיר ניו יורק, יש לה היסטוריה עשירה, אווירה מיוחדת, אמנות פורצת דרך, אוכל מעולה וקורטוב של חיי לילה מהנים, אל תוותרו על חצי יום לפחות בלואר איסט סייד.
alt="תמונת-תודה-לפנייה">

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו את הניוזלטר ועדכונים לטיולים בצפון אמריקה

alt="בולים-ארצות-הברית'">