ניו מקסיקו, הארץ הקסומה New Mexico, Land of Enchantment

ניו מקסיקו, גלו את הארץ הקסומה

ניו מקסיקו מצדיקה את הכינוי שלה ‘הארץ הקסומה’ עם תרבות מיוחדת ואטרקציות ייחודיות שהופכים את ניו מקסיקו למעין ארץ אחרת בתוך ארצות הברית. 

מורשת הפואבלו של ניו מקסיקו, ההיסטוריה של הקולוניאליזם הספרדי והעבר של המערב הפרוע הפכו את ניו מקסיקו לכור היתוך בתוך נוף מגוון של צוקים אדומים-חומים, דיונות חול נישאות והקצה הדרומי של רכס הרוקי. 

alt="שלט-ברוכים-הבאים-לניו-מקסיקו">
  • כתבה זו מכילה קישורים למלונות אטרקציות ואמצעי תחבורה. הזמנת מקומות לינה, כרטיסים לאתרים ורכב דרך קישורים אלו המסומנים באדום מזכה אותנו בעמלה צנועה ומסייעת לנו להביא לכם את המידע העדכני ביותר לחוויה מושלמת בצפון אמריקה.

היכן ניו מקסיקו ממוקמת?

ניו מקסיקו ממוקמת בדרום מערב ארצות הברית והיא המדינה החמישית בגודלה. 

ממזרח היא גובלת בטקסס ואוקלהומה, במערב ניו מקסיקו גובלת באריזונה, מצפון היא גובלת בקולורדו ובפינה הצפון מערבית מפגש גבולות של 4 מדינות – ניו מקסיקו, קולורדו, יוטה ואריזונה. 

מדרום ניו מקסיקו גובלת במדינות המקסיקניות צ’יוואווה וסונורה.

alt="מפת-ניו-מקסיקו">

ההיסטוריה של ניו מקסיקו

עדויות להתיישבות אנושית בשטח שהוא היום ניו מקסיקו יש כבר מאז התקופה הפרה היסטורית. 

באזור סנטה פה התגלו במערות שרידי התיישבות ובמערות באזור הרי סאנדיה התגלו השרידים הקדומים ביותר להתיישבות אדם בצפון אמריקה.

מאוחר יותר , אנשי הפואבלו בנו שבע ערים באזור נהר הריו גרנדה, ערים שהחוקרים הספרדיים במאה ה-16 חשבו שהן שבע ערי הזהב – ערי הזהב האגדתיות של מקסיקו. 

הספרדים שלחו אל הטריטוריה הנידחת את הקונקיסטדור פרנסיסקו וסקס דה קורונדו על מנת למצוא את הערים, אך יחסו הרע למקומיים הביאו לחיכוכים והוא שב דרומה בידיים ריקות. 

סן חואן שבעמק נהר הריו גרנדה, צפונית לסנטה פה, הייתה ההתיישבות האירופאית הראשונה בניו מקסיקו והוקמה בשנת 1598 על ידי חואן דה אונייטה  שחקר את האזור ופתח את “הדרך המלכותית” – אל קאמינו ריאל – המקשרת לאורך 1,100 קילומטר בין המושבה לשאר מלכות המשנה של ספרד החדשה.

אונייטה היה המושל הראשון של ‘סנטה פה דה נואבה מחיקו’ היא ניו מקסיקו ונאלץ להתמודד עם מרידות רבות של השבטים הילידיים המקומיים. 

העיר סנטה פה נוסדה בשנת 1609 לרגלי הרי סנגרה דה כריסטו והיא הפכה לבירת המושבה, כך שהיא למעשה עיר הבירה העתיקה ביותר בארצות הברית.

מיסיונרים רבים הגיעו לאזור וניסו לנצר את הילידיים המקוריים בלא הצלחה רבה והם אף המשיכו למרוד בספרדים. 

בשנת 1676 מרדו בני שבט האפאצ’י, ובשנת 1680 מרדו שבטים אחרים שאף הצליחו לגרש את המתיישבים הספרדיים מצפון ניו מקסיקו לזמן קצר – עד מתקפתו של דייגו דה וארגס סאפטה בשנת 1692.

alt="תמונה-שחור-לבן-של-דלת-כניסה-לבית-בוץ-עם-צלב-עליו-ניו-מקסיקו">

עם שובם של הספרדים לאזור ייסדו בשנת 1706 את העיר אלבקרקי. 

מלחמת העצמאות המקסיקנית בראשית המאה ה-19 הפכה את ניו מקסיקו לפרובינציה מקסיקנית והם שאפשרו לסוחרים ומתיישבים אמריקאים להיכנס לתחומה. 

בשנת 1846, במהלך מלחמת ארצות הברית–מקסיקו, כבש הגנרל האמריקני סטיבן קירני את סנטה פה בלא כל התנגדות מצד החיילים המקסיקנים וקירני הכריז על השטח כעל טריטוריה אמריקאית.

במסגרת הסכם גואדלופה אידלגו משנת 1848 נאלצה מקסיקו לוותר על כל השטח המהווה היום את דרום-מערב ארצות הברית וחלקה הדרומי נרכש ממקסיקו בהסכם רכישת גדסדן מ-1853.

בשטחה של ניו מקסיקו התרחשו כמה קרבות במלחמת האזרחים, דבר נדיר במערב היבשת. 

בשנת 1875 הגיעה מסילת סנטה פה לעיר לאמי, ובשנת 1880 הגיעה עד העיר סנטה פה.

קישור הערים לרכבת איפשר את פיתוחן הכלכלי ואת פיתוחה של הטריטוריה כולה.

המאבקים בין המתיישבים לבין שבטי האפאצ’י והנבאחו האינדיאנים, נמשכו עד לכניעתו של הצ’יף האינדיאני ג’רונימו בשנת 1886.

ניו מקסיקו הפכה למדינה ה-47 של ארצות הברית בשנת 1912.

בשנת 1943 בנתה ממשלת ארצות הברית את המעבדה הלאומית לוס אלמוס, ובמהלך מלחמת העולם השנייה פיתחה בה את פצצת האטום, אשר נוסתה לראשונה בניסוי טריניטי באתר הניסויים וייט סנדס ליד העיר אלאמוגודרו, ב-16 ביולי 1945.

התרסקות של עצם בלתי מזוהה ליד העיירה רוזוול בשנת 1947 הובילה לגל של שמועות לפיהן תפסה ממשלת ארצות הברית צלחת מעופפת וכן גופות של חוצנים והפכה את ניו מקסיקו למוקד משיכה לחובבי עבמ”ים ותיאוריות קונספירציה. 

alt="כרכרה-בתוך-חצר-מבצר-ובו-בתי-בוץ-ניו-מקסיקו">

ערים Cities

סנטה פה Santa Fe

בראשית המאה הקודמת האווירה האקזוטית של סנטה פה משכה אליה ציירים, אמנים, סופרים, משוררים וצלמים והפכו את הבירה המנומנמת של ניו מקסיקו לנווה מדבר אומנותי. 

וכמו בכל עיר עם שורשים איבריים, החיים כאן עדיין סובבים סביב כיכר Santa Fe Plaza שהייתה בעבר מקום המפגש של הכוחות הספרדים, של החלוצים האמריקאים וכרכרות הסוסים שנסעו מערבה על נתיב סנטה פה. 

כיום הכיכר הוא מרכז לפסטיבלים, קונצרטים תחת כיפת השמיים ואירועים חגיגיים אחרים.

ארמון המושל Palace of the Governors מהמאה ה-17 חולש על הפאה הצפונית של הכיכר והוא חלק ממוזיאון ההיסטוריה של ניו מקסיקו New Mexico History Museum שמכסה כמה אלפי שנים של היסטוריה ותרבות מקומית. 

סוחרים ילידיים מוכרים את מרכולתם הייחודית בעבודת יד בדוכני הרחוב סביב הכיכר. 

למרות שהן נראות ישנות יותר, הכנסיות המרכזיות של העיר קתדרלת סנט פרנסיס דה אסיזי The Cathedral Basilica of St. Francis of Assisi וקפלת לורטו Loretto Chapel מתאורכות לראשית התקופה האמריקאית. 

בקתדרלת סנט פרנסיס תוכלו למצוא חפצי אומנות דתיים מהתקופה הספרדית ואת פסל המדונה הישן ביותר על אדמת ארצות הברית ובקפלת לורטו תוכלו להתרשם מגרם מדרגות העץ “הפלאי” שנראה כאילו מסתובב ללא תמיכה כלשהי ויש הטוענים שהוא נבנה על ידי יוסף, אביו הנגר של ישו, אם כי טענה זו מוטלת בספק. 

alt="חזית-קתדרלת-סנט-פרנסיס-סנטה-פה-ניו-מקסיקו">
The Cathedral Basilica of St. Francis of Assisi

מדרום, בית המדינה של ניו מקסיקו New Mexico State Capitol הוא מבנה הממשל העגול היחיד בארצות הברית ובתוכו חפצי אומנות ילידיים רבים. 

דרך הקניון Canyon Rd הסמוכה שופעת בגלריות אומנות ומסעדות, שריד לנהירת האמנים של תחילת המאה הקודמת.

דרך סנטה פה הישנה Old Santa Fe Trail מחברת את בית הממשל לגבעת המוזיאונים בו מוזיאונים ותצוגות המוקדשות לתרבות דרום מערב ארה”ב, אמנות עממית מרחבי העולם, אמנות ספרדית קולוניאלית ואמנות של הילידיים. 

בסמוך לתחנת הרכבת הישנה ממוקם רובע האמנות Santa Fe Railyard Arts District בו גלריות שונות, שוק אמנים ושוק איכרים נהדר Santa Fe Farmers Market

בית האופרה של סנטה פה Santa Fe Opera ממוקם בפאתיה הצפוניים של העיר בתוך נוף מרהיב של סלעים אדומים וצוקים, הוא מארח מידי קיץ סדרת קונצרטים בת 8 שבועות. 

דרומית מזרחית למרכז העיר ממוקמים כמה מרכזים תרבותיים ובהם מוזיאון Museum of International Folk Art שהוא אתר חובה לכל אוהבי האומנות, מוזיאון Wheelwright Museum of the American Indian העוסק בתרבות הילידים של ניו-מקסיקו, מוזיאון האומנות האנדיאני Museum of Indian Arts & Culture ומוזיאון האומנות הקולוניאלית הספרדי Museum of Spanish Colonial Art.

ומעבר למתחם, הגן הבוטני Santa Fe Botanical Garden הוא מקום מקסים לשוטט בו.

דרך נוספת ומומלצת מאוד להתחבר לעיר המיוחדות הזו היא דרך החך. 

בסנטה פה לא רק יוצרים ומגישים אוכל דרום מערבי יוצא מן הכלל אלא יש להם מטבח משלהם שחוגג את ההיסטוריה והתרבות הייחודית של ניו מקסיקו.
השפים של ‘ארץ הקסם’ הזו המציאו או שיכללו כל כך הרבה מנות שכמעט בכל מקום שתאכלו בו תקבלו ארוחה נהדרת. 

המסעדות כאן נעות בין מסעדות יוקרה ועד למקומות נינוחים ופשוטים שבהם תוכלו לאכול לאחר טיול טוב בהרי סנגרה דה קריסטו, ולא משנה לאן תלכו, תצאו עם בטן מלאה וחיוך גדול.

מאפיית Sage Bakehouse היא מקום נהדר לפתוח בו את הבוקר בזכות הקפה המעולה והמאפים הריחניים והטעימים שהם מכינים ואם אתם יותר בכיוון של ארוחת בוקר בדיינר אמריקאי קלאסי נסו את Plaza Cafe Downtown שבכיכר המרכזית, Sweetwater Harvest Kitchen מגישה אוכל בריאותי מעולה רק שימו לב שהם פתוחים רק בין הימים שישי לשני, מסעדת שף מומלצת היא Restaurant Martin שפתוחה בערבים.

מבשלת הבירה Second Street Brewery at The Railyard היא מקום נהדר המשלב אלכוהול ואוכל טעים ואם אתם רוצים לחגוג ערב מיוחד במסעדת גורמה הזמינו מקום מראש במסעדת Palace Prime

משאיות אוכל הם גם חלק מהנוף הקולינרי של סנטה פה והטובות בהן הם Fusion Tacos ומשאית האוכל El Chile Toreado המקסיקניות ועגלת הקפה והדונאטס Craft Donuts & Coffee.

Santa Fe Railyard Arts District
היכן כדאי לישון בסנטה פה?

בסנטה פה מבחר של מקומות לינה, ממיוחדים לפשוטים, מזולים ליקרים ומכאלה הממוקמים בלב העיר למלונות ואתרי נופש מוקפים בטבע. 

בלב העיר שוכן מלון הבוטיק היוקרתי Rosewood Inn Of the Anasazi עם העיצוב הקלאסי של ניו-מקסיקו, החדרים המרווחים הנקיים והמאובזרים למשעי והשירות שהוא מעבר למצופה – אם אתם יכולים להרשות לעצמכם זהו מקום הלינה המעודף עלינו. 

גם במרכז העיר ההיסטורית, La Fonda on the Plaza הוא מלון נהדר עם עיצוב מקומי קלאסי ובריכת שחייה מעולה, הבעיה היחידה היא החנייה היקרה.

מלון יוקרתי נוסף במרכז העיר הוא The Inn of The Five Graces שנחשב ולגמרי בצדק למלון הטוב ביותר בסנטה פה, העיצוב שלו יעניק תחושה כאילו נכנסתם לעולם צבעוני מופלא, הספא מפנק, החדרים מרווחים וקסומים ולמרות תג המחיר הגבוה לינה כאן משתלמת. 

מחירים יותר סבירים מבלי לוותר על איכות תמצאו במלון Inn & Spa at Loretto שגם הוא ממוקם בעיר ההיסטורית, המלון מעוצב בסגנון הבתים המסורתיים של ניו-מקסיקו ויש בו ספא ובריכת שחייה נעימה וכמובן חדרים נוחים מאוד. 

דרומית מערבית למרכז העיר ההיסטורית שוכן מלון Hotel Santa Fe, Hacienda & Spa שהוא מלון טוב מאוד בעיצוב מסורתי עם ספא נהדר ומחירים נוחים. 

במרחק הליכה מערבית לעיר ההיסטורית, מלון Las Palomas מציע חדרים גדולים עם מטבחון מאובזר שיאפשר לכם לבשל בעצמכם וגם מציע לאורחים ארוחות בוקר נהדרות. 

למלון Inn of the Governors במרכז העיר יש אמנם חדרים קטנים יחסית אך עם 2 מיטות זוגיות כך שהוא מעולה לרביעיית מטיילים או משפחה. 

Drury Plaza Hotel הוא מלון מעולה למשפחות במרכז העיר ובמחירים סבירים. 

אם אתם רוצים לישון להרגיש את הטבע של ניו-מקסיקו אך ללון בקרבה לעיר עצמה נסו את המלונות Hilton Santa Fe Buffalo Thunder עם נוף להרים ואפילו קזינו צמוד לאוהבי הז’אנר או את אתר הנופש היוקרתי Four Seasons Resort Rancho Encantado Santa Fe שיחבר אתכם לטבע אך עם כל הפינוקים שאתם יכולים לחשוב עליהם.

אלבקרקי Albuquerque

אלבקרקי היא מטרופולין מדברי בעלייה עם גידול מרשים באוכלוסייה, ואחת מכוכבות התיירות החדשות בדרום מערב ארה”ב. 

היא הוקמה בשנת 1706 על ידי הספרדים ועל כן אחת מעריה הוותיקות של ארצות הברית.

המורשת הספרדית ניכרת לעין בכיכר העיר העתיקה Old Town Plaza בה ניצבים רבים ממבני האדובי הישנים שכיום הם בית למסעדות, גלריות וחנויות מזכרות. 

מוזיאון אלבקרקי Albuquerque Museum הסמוך מציג למבקרים את ההיסטוריה של העיר. 

מעבר לפארק טיגוקס Tiguex Park שוכן מוזיאון הטבע והמדע של ניו מקסיקו New Mexico Museum of Natural History and Science בו תצוגה נרחבת מעצמות דינוזאורים לפלנטריום. 

מוזיאון המשלב מדע, תעופה והיסטוריה צבאית הוא National Museum of Nuclear Science & History המומלץ לביקור לאוהבי הז’אנר.

מוזיאון הטורקיז Turquoise Museum מכיל תצוגה מרהיבה של מגוון יצירות אומנות שכולן נעשו מאבן החן הכחולה ירקרקה הזו.

שביל ההליכה Paseo del Bosque Trail מקביל לנהר הריו גרנדה ומחבר את המצפה התת ימי ABQ BioPark Aquarium והגן הבוטני ABQ BioPark – Botanic Garden לגן החיות ABQ BioPark – Zoo

לתצפית פנורמית על העיר עלו על הרכבל ההיסטורי לפסגת סאנדיה שגובהה 3163 מטרים או עלו לשמיים בכדור פורח הממריא ממוזיאון הכדורים הפורחים  Anderson Abruzzo Albuquerque International Balloon Museum. 

אם התרבות הילידית של ניו-מקסיקו מעניינת אתכם, וכדאי שכן, חובה לבקר במרכז התרבות Indian Pueblo Cultural Center בו מלבד הופעות ריקודים מסורתיות ותצוגות מחייהם הקדומים של ילידי ניו מקסיקו גם מסעדה בסגנון אנדיאני.

אלבקרקי גם הייתה בעברה על הנתיב של כביש 66 בין המערב התיכון לקליפורניה, כיום הכביש אינו קיים יותר אך אם תלכו לאכול בדיינר 66 Diner תוכלו להיכנס לאווירה ההיסטורית. 

alt="מבט-פנורמי-על-העיר-אלבקרקי-ניו-מקסיקו">
Albuquerque
היכן כדאי לישון באלבקרקי?

מקומות לינה מומלצים באלבקרקי הם Hotel Chaco הסמוך למרכז ההיסטורי שבו חדרים יפים בעיצוב מודרני, בריכת שחייה וגן מקסים עם נוף לעיר. 

Hotel Parq Central בין הכביש המהיר לתחנת הרכבת הוא מלון איכותי עם היסטוריה עשירה בת מאה שנים בעיצוב מודרני ומחיר סביר. 

Best Western Plus Rio Grande Inn הסמוך למרכז ההיסטורי מעולה למשפחות בזכות החדרים הגדולים. 

מלון בוטיק מומלץ הוא El Vado Motel עם חדרים המעוצבים בטוב טעם ובריכת השחייה המפנקת. 

על מלון Hotel Albuquerque at Old Town אנחנו ממליצים במיוחד – אנחנו אהבנו את הפאר והסטייל הישן של הלובי, את יצירות האומנות בבר המלון, הגינה, הבריכה ואת העובדה שלחדרים עם העיצוב המודרני יש מרפסות מהן נשקף נוף משובח של העיר. 

מוטל עם מחירים טובים ויחד עם זאת איכותי הוא Sandia Peak Inn מעבר לנהר הריו גרנדה בו חדרים מרווחים וגם כאלה שמתאימים מאוד למשפחות מטיילות מכיוון שיש בהם 3 מיטות זוגיות!

במרכז העסקים של אלבקרקי ממוקם מלון Hotel Andaluz מבית רשת הילטון שהוא מלון פשוט וטוב וגם מלון Hilton Garden Inn שנהדר למשפחות מכיוון שיש בו חדרים עם 2 מיטות זוגיות ומטבחון. 

מלון מודרני נוסף שמעולה למשפחות באזור הדאונטאון של העיר הוא SpringHill Suites by Marriott

נוף Landscapes

במורדות הרכס המושלג סנגרה דה כריסטו [דם המשיח] שוכנת טאוס Taos, מצודה ותיקה לתרבות אמריקאית ילידית ותרבות אמריקאית של המאה ה-20. 

הכפר טאוס נוסד בשלבים בין השנים 1000 עד 1450 לספירה וכיום מתגוררים בבתי הבוץ הציורים בערך 150 אנשים. 

תיירים מתקבלים בכפר בברכה בשעות היום בלבד ואם אין טקסים מיוחדים.

בסמיכות לטאוס הילידית הקימו הספרדים את טאוס האירופאית בסוף המאה ה-18 ועיירה זו הוא שמשכה אליה אמנים מהחוף המזרחי בראשית המאה הקודמת אמנים שהוקסמו מאוויר ההרים הצלול, הנוף המרהיב והאווירה השלווה שהעניקה להם מוזה בפיסול ציור או כתיבה. 

רבים מהבתים או הסדנאות של אותם אמנים פתוחים לקהל כמו Taos Art Museum at Fechin House.

אמנם הכיכר המרכזית של טאוס נוסדה על ידי הספרדים אך סביבה עדויות רבות לתקופה האמריקאית הפרועה שלה עם בית קיט קארסון Kit Carson Home and Museum.

שלל שבילי הליכה ומסלולי אופניים פזורים בהרים שממזרח לטאוס וממערב שוכן קניון ריו גרנדה  Río Grande del Norte National Monument עם הגשר שאורכו 198 מטרים החוצה אותו ומאפשר מבט למים הלבנים מטה. 

היכן כדאי לישון בטאוס?

בטאוס כמה מקומות לינה קטנים ומיוחדים כמו Casa Benavides Bed & Breakfast Inn בסגנון מקסיקני קסום, אווירה משפחתית וחדרים נוחים. 

Dreamcatcher Bed & Breakfast הוא בד אנד ברקפסט טובל בירוק ומרגיש כמו אואזיס מופלא. 

ההמלצה שלנו הוא La Doña Luz Inn שברגע שתיכנסו אליו תרגישו בתוך עולם אחר מופלא וישן שמשלב בין מקסיקו לארצות הברית. 

El Monte Sagrado בפאתי העיירה מאפשר להתנתק מהמולת החיים המודרניים במלון קטן טובל בירוק עם בריכות שחייה חמות וקרות וחדרים מודרניים יפים ונוחים. 

ומנגד, מלון בעיצוב מסורתי ממש על הכיכר הראשית של העיירה הוא Hotel La Fonda de Taos.

alt="מבני-אדובי-עם-דלתות-כחולות-הכפר-טאוס-ניו-מקסיקו-העיירות-היפות-באמריקה">
Taos Pueblo

בקצה המערבי של עמק הריו גרנדה שוכנת העיירה Abiquiu בה חיה ועבדה האמנית ג’ורג’יה אוקיפי, הבית בה עבדה Georgia O’Keeffe House Museum הוא כיום מוזיאון המציג מעבודותיה. 

אמנות מסוג אחר ועתיקה הרבה יותר תוכלו לראות באתר הלאומי Bandelier National Monument בו תמצאו ציורים פרהיסטוריים חרוטים בסלעים בני 11000 שנים. 

צפונית לפארק שוכנת לוס אלמוס Los Alamos , עיירה ששינתה את העולם כבית לפרויקט מנהטן הגרעיני בין 1943-1947 ובה נוצרה הפצצה האטומית הראשונה. 

המוזיאון ההיסטורי של לוס אלמוס Los Alamos History Museum מציע סיורים רגליים מודרכים בעיירה כולל הסברים על ההיסטוריה האטומית שלה ומבט על המקום בו הורכבה הפצצה וביתו של רוברט אופנהיימר. 

המעבדה הלאומית לוס אלמוס Los Alamos National Laboratory לא פתוחה לציבור אך המעבדה הסודית מפעילה את מוזיאון המדע Bradbury Science Museum בלב העיירה בו גלריות שמספרות את הסיפור האטומי של ארצות הברית. 

alt="שרידים-ארכיאולוגים-ניו-מקסיקו">
Bandelier National Monument

הפינה הצפון מערבית של ניו מקסיקו עדיין מאוכלסת במידה רבה באמריקאים ילידיים בני השבטים נבאחו, זוני וזיקרילה ולהם שמורות באזור. 

בחלק זה תוכלו למצוא את הלוע השחוק של הר געש קדום- Shiprock המתנשא לגובה של 482 מטרים מרצפת המדבר, זהו אתר קדוש למקומיים שמכנים אותו “הסלע בעל הכנפיים” והטיפוס עליו אסור מאז 1970.

דרומית מזרחית שוכן הפארק הלאומי ההיסטורי תרבות צ’אקו Chaco Culture National Historical Park – אתר מורשת עולמי בו שרידים רבים לעם שחי כאן בתקופה הפרה קולומביאנית. 

מדרום , כפר שבט האקומה Sky City ממשיך את המסורת הילידית של האזור בכפר המיוחד הזה שבראש סלע השולחן. 

אתר ידוע נוסף במערב ניו מקסיקו הוא האנדרטה הלאומית אל מורו El Morro National Monumentסלע חול מרשים עליו חקקו עוברי אורח כתובות במשך אלפי שנים , מאמריקאים ילידיים ועד אירופאים שנדדו מערבה. 

alt="נוף-מדברי-של-שדרת-הר-וגוש-סלע-גדול-באופק">
Shiprock

הפארק הלאומי מערות קרלסבד Carlsbad Caverns National Park בפינה הדרום מזרחית של ניו מקסיקו הוא פלא טבע תת קרקעי בו מעל 119 מערות עם חדרים גדולים ואולמות ענק. 

בשעת דמדומים תוכלו לחזות כאן בפלא נוסף אז אלפי עטלפים יוצאים במעוף צפוף מפתחה המרכזי של המערה. 

העיירה קרלסבד Carlsbad היא בסיס טוב לחקר הפארק הלאומי מערות קרלסבד וגם הפארק הלאומי הרי גוואדלופה שמעבר לגבול בטקסס.

Comfort Suites Carlsbad הוא מלון מודרני ונוח שמתאים גם למשפחות בקצה הצפוני של העיירה, Post Time Inn הוא מוטל פשוט נוח וזול במרכז העיירה, TownePlace Suites by Marriott הוא מלון מעולה למשפחות  וכמוהו מלון הסוויטות Home2 Suites By Hilton.

alt="איש-עומד-בתוך-מערה-הפארק-הלאומי-מערות-קרלסבד">
Carlsbad Caverns National Park

מצפון מערב, הפארק הלאומי חולות לבנים White Sands National Park מכיל דיונות חול נודדות עצומות בגודלן בהן אפשר לצעוד ברגל, לחנות ללילה ויותר מכל לגלוש בחול. 

בצמוד לפארק שוכן מתקן הטילים White Sands Missile Range בו נוסתה הפצצה האטומית הראשונה בשנת 1945 והוא פתוח לציבור רק יומיים בשנה. 

לצד המסתורי של ניו מקסיקו סעו לרוזוול Roswell שזכתה לפרסום כשלכאורה התרסקה בה עצם בלתי מזוהה עם חייזרים בשנת 1947, ולמפגש קרוב עם חייזרים בקרו במוזיאון International UFO Museum And Research Center

אלאמוגורדו Alamogordo היא העיירה הקרובה ביותר לפארק הלאומי חולות לבנים ומקום טוב לבלות בו את הלילה אם אתם מבקרים בפארק. 

The Classic Desert Aire Hotel הוא מוטל פשוט טוב וזול, Holiday Inn Express & Suites מעולה למשפחות עם החדרים הגדולים שבו, White Sands Motel מעולה לזוגות ומשפחות וכמוהו גם מלון הסוויטות Home2 Suites by Hilton עם המטבחונים המאובזרים בחדרים וארוחת הבוקר הטובה.
למטיילים צעירים בגיל או ברוח המחפשים מקום לינה זול באזור אנו ממליצים על ההוסטל Cloudcroft Hostel הממוקם על כביש 82 מזרחית לעיירה.

בעיירה רוזוול Roswell מקומות הלינה המומלצים הם Home2 Suites by Hilton המודרני שמעולה למשפחות, Hampton Inn & Suites בפאתיה הצפוניים של העיירה ומוטל Roswell Inn הפשוט וטוב. 

alt="דיונות-חול-הפארק-הלאומי-חולות-לבנים">
White Sands National Park

תרבות Culture

השילוב המיוחד בין אמריקאים ילידיים לצאצאי המתיישבים הספרדים והחלוצים האמריקאים של המערב הפכו את ניו מקסיקו למדינה ייחודית בנוף התרבותי של ארצות הברית. 

ניו מקסיקו מהווה מרכז לשימור התרבות האינדיאנית. 

שבטי האפאצ’י והיוט מתגוררים בשמורות במדינה ושמורת שבט הנאוואחו ששטחה הכולל כ- 65000 קמ”ר, הנמצאת ליד גבול המדינה עם אריזונה היא השמורה הגדולה בארצות הברית.

למעלה משליש מתושבי ניו מקסיקו הם ממוצא היספני – ומקורם במתיישבים הספרדים , או במהגרים ממקסיקו.

שליש מהם מדברים בעגה ייחודית של השפה הספרדית , הנקראת “ספרדית ניו מקסיקנית”.

דיאלקט שהתפתח בשל ניתוקם של המתיישבים הספרדים באזור , ומקורו בניב של ספרדית מתקופת ימי הביניים המאוחרים, המשלב בתוכו מילים שמקורן אינדיאני, וכן מילים ממקור אנגלי.

בחודשי הקיץ נערכים ברחבי ניו מקסיקו מספר אירועים גדולים ופסטיבלים. 

שוק האמנות העממית הבינלאומי בסנטה פה International Folk Art Market מציג את עבודתם של מעל 150 אמנים מארבעים מדינות.

פסטיבל המוזיקה בסנטה פה Santa Fe Chamber Music Festival מושך אוהבי מוזיקה קלאסית ביולי אוגוסט. 

חובבי מדע בדיוני נוהרים מידי חודש יולי אל רוזוול לפסטיבל העב”מים Roswell UFO Festival

באוגוסט מתאספים אמריקאים ילידיים מרחבי דרום מערב ארצות הברית בעיירה Gallup

לפסטיבל השבטי בן ארבעת הימים Inter-Tribal Indian Ceremonial.

בספטמבר חובבי הצ’ילי החריף מתאספים בעיירה לאס קרוסס Las Cruces לפסטיבל Hatch Chile Festival המחבר בין הפלפל החריף לתרבות ההיספנית. 

פסטיבל הכדורים הפורחים של אלבקרקי Albuquerque International Ballon Fiesta הוא הפסטיבל המפורסם ביותר בניו מקסיקו ונערך מידי אוקטובר בעיר אלבקרקי. 

alt="כדורים-פורחים-בצורות-שונות-אלבקרקי-ניו-מקסיקו">
The Albuquerque International Balloon Fiesta

איך מגיעים?

ניו מקסיקו מקושרת אל המדינות הגובלות בה בכמה כבישים מהירים. 

הכביש המהיר I-40 חוצה אותה ממזרח למערב בין טקסס לאריזונה וחולף בלב העיר אלבקרקי. 

הכביש המהיר I-25 חוצה את ניו מקסיקו מצפון לדרום בין קולורדו לאל פאסו בטקסס וחולף באלברקרקי וסנטה פה ואילו הכביש המהיר I-10 יוצא מאל פאסו טקסס ומתפצל בעיר לאס קרוסס מערבה לעבר טוסון ופניקס שבאריזונה והלאה ללוס אנג’לס. 

קו הרכבת New Mexico Rail Runner Express (NMRX) מקשר בין סנטה פה לאלבקרקי וגם אוטובוסים מכל חלקי דרום מערב ארה”ב מגיעים לערים הגדולות.

מתי לנסוע? 

הבדלי הטמפרטורות בין עונות השנה בניו מקסיקו יכולות להשאיר אתכם פעורי פה, וכשמבקרים בה בקיץ קשה להאמין שהטמפרטורות יכולות לרדת הרבה מתחת לאפס בחורף. 

הזמן הטוב ביותר לבקר בניו מקסיקו הן בעונות המעבר , אפריל עד יוני וספטמבר עד נובמבר אז הטמפרטורות נעימות יחסית וכיף לטייל בטבע. 

בקיץ הטמפרטורות מטפסות בממוצע עד כמעט 40 מעלות צלזיוס אך גם נערכים פסטיבלים רבים ברחבי המדינה. 

בחורף הטמפרטורות יכולות לרדת למספר דו ספרתי מתחת לאפס וחלקים רבים במדינה ובמיוחד באזורים ההרריים שבצפונה מתכסים בשלג עמוק שנשאר עד לסוף האביב. 

alt="שלט-הכוונה-מעץ-וברקע-אגם-והרים-ירוקים">
ניו מקסיקו היא יעד להרפתקנים ואוהבי תרבויות שרוצים לשלב בטיול אחד קצת אמריקה של המערבונים, קצת אמריקה של האנדיאנים וקצת מקסיקו יחד עם אמריקה העכשווית והמוכרת וכל זה בתוך נוף מרשים של הרים מושלגים , דיונות חול , עמודי סלע ומערות.
שתפו את הפוסט! 
מחפשים מלון בניו מקסיקו?
פנו אלינו להצעות המחיר הטובות ביותר, במלונות הטובים ביותר ובלוקיישנים נבחרים
לחץ כאן
רוצים להשכיר רכב?
פנו אלינו להצעות מחיר בחברות ההשכרה הגדולות ביותר ובמחירים תחרותיים
לחץ כאן
צריכים תכנון טיול מפורט בדרום מערב ארה"ב?
פנו אלינו ונבנה לכם מסלול מותאם אישית בניו מקסיקו ובכלל
לחץ כאן
שקופית קודמת
שקופית הבאה
alt="תמונת-תודה-לפנייה">

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו את הניוזלטר ועדכונים לטיולים בצפון אמריקה

alt="בולים-ארצות-הברית'">