ערוץ נהר הקולומביה Columbia River Gorge – המדריך המלא

ערוץ נהר הקולומביה Columbia River Gorge - המדריך המלא

ערוץ נהר הקולומביה חוצץ בין המדינות וושינגטון ואורגון והוא אחד מאתרי הטבע היפים ביותר בצפון מערב ארצות הברית, עם מפלי מים הצונחים מההרים, תצפיות נוף מרהיבות, כבישים מפותלים, מסלולי הליכה בכל דרגת קושי, קניונים נסתרים, מבשלות בירה ויקבי יין.

alt="מפה-מצוירת-של-ערוץ-נהר-הקולומביה">

תוכן עניינים

נהר הקולומביה המתחיל את זרימתו בקולומביה הבריטית שבקנדה, הוא הנהר הרביעי באורכו בצפון אמריקה באורך של 2,044 קילומטרים ועם ספיקת המים הגדולה ביותר מכל הנהרות הזורמים לאוקיינוס השקט, קטע הנהר שאורכו 130 קילומטרים בין העיירה The Dalles לפורטלנד הוא המפורסם ביותר והמתוייר מכל חלקיו האחרים של הנהר, הוא מתחתר לעומק של 1200 מטרים שמעליו מתנשאות הפסגות של הר הוד, הר אדאמס והר סנט הלן ויש בו שפע של פעילויות לכל סגנון טיול שתרצו, וכל זאת במרחק נסיעה קצר יחסית מהעיר הגדולה פורטלנד. 

alt="זריחה-על-ערוץ-נהר-הקולומביה">
  • כתבה זו מכילה קישורים למלונות אטרקציות ואמצעי תחבורה. הזמנת מקומות לינה, כרטיסים לאתרים ורכב דרך קישורים אלו המסומנים באדום מזכה אותנו בעמלה צנועה ומסייעת לנו להביא לכם את המידע העדכני ביותר לחוויה מושלמת בצפון אמריקה.

קצת גיאולוגיה והיסטוריה

היום כשאנו נוסעים בתוך ערוץ נהר הקולומביה עולה המחשבה כיצד הצליח הנהר לחצוב את דרכו בין הרי הקסקייד הגבוהים העוטפים אותו מכל צד, אך האמת היא שנהר הקולומביה נוצר הרבה לפני שרכס הקסקייד התנשא מעליו, וההיסטוריה שלו כוללת התפרצויות געשיות, שטפונות ענק ומפולות אדמה ששרידים להם עדיין ניתן לראות בימינו. 

התפרצויות געשיות עזות לפני מיליוני שנים הזרימו לבה לערוץ הנהר ומילאו אותו, את הלבה הזו אנו רואים בקירות ערוץ נהר הקולומביה.

בסוף עידן הקרח, יותר מ-40 שטפונות ענק שזרמו מהים הפנימי מיזולה שטפו בעוצמה את רמת הבזלת חצבו את הערוץ דרך רכס הקסקייד, הנתיב היחיד בגובה פני הים דרך הקסקייד שמכל צד מתנשאים מעליו ההרים. 

האנדיאנים היו הראשונים להתגורר בערוץ הנהר קולומביה כבר לפני 15,000 שנים,  הם בנו את בתיהם, טיילו וסחרו לאורך הנהר ושבטים מכל צפון מערב הפסיפיק הגיעו למים העשירים לדוג דגי סלמון. 

בשנים 1805-1806, לואיס וקלארק חקרו וכתבו רבות על הערוץ, המשלחת שלהם ואחרות פתחו את האזור לאלפי חלוצים שהגיעו על שביל אורגון, ועקרו את רוב הילידים מאדמותיהם וקהילותיהם.

עד תחילת המאה ה-20, קושי הניווט בנהר הקולומביה נתפס כמכשול להתפתחות הכלכלית של אזור ארצות הברית הפנימית ממזרח למפלים, מה שהוביל תעלות שיעקפו את המפלים על הנהר שהיו המכשול העיקרי, מפלים שנעלמו מהעולם כשנבנה הסכר על נהר הקולומביה לייצור חשמל. 

הכביש המתפתל מדרום לנהר ולאורכו היה מכבישי הרוחב הראשונים באמריקה שנחנך בשנת 1922 והוא היום הכביש הנופי Historic Columbia River Hwy כשהכביש המהיר המודרני I-84 חולף מתחתיו ומחבר את מערב אורגון למזרחה והלאה לאיידהו ולהרי הרוקי. 

alt="הנהר-בזריחה">

צאו איתנו למסע לאורך ערוץ נהר הקולומביה

מפורטלנד עד קסקייד לוקס

התחילו את המסע לאורך ערוץ נהר הקולומביה בפארק לואיס וקלארק Lewis and Clark State Recreation Site המרוחק רק חצי שעה נסיעה ממרכז פורטלנד ונקרא על שם החוקרים שהפליגו לראשונה על נהר הקולומביה במסעם לאוקיינוס השקט. 

הפארק השוכן על נהר הסנדי שנשפך לנהר הקולומביה הוא נקודת המוצא לכביש ההיסטורי של ערוץ נהר הקולומביה ומקום טוב לעצור בו למנוחה בטרם תתחילו לנסוע בכביש המפותל.

המשיכו מזרחה, עצרו להפסקת קפה בבקתה של  Liz’s Coffee Cabin וסעו אל נקודת התצפית Chanticleer Point Lookout ממנה תוכלו לראות את הנהר הגדול על הצוקים העוטפים אותו ואת נקודת התצפית הבאה – Vista House על גבעה שהיא תוצאה של זרם לבה קדום בגובה של 223 מטר מעל הנהר, מאפשרת תצפית מרהיבה על האזור כולל במרחק מגדליה של פורטלנד.

הבניין היפה בסגנון ארט-נבו שניצב כאן נבנה בשנת 1918 ונועד לשמש כתחנת עצירה לנוסעי הדרך, למנוחה וצפייה בנוף והוא גם אנדרטה לחלוצים של אורגון שעברו כאן בדרכם למערב.

4 קילומטרים במורד הפיתולים היורדים מנקודת התצפית ממתין ראשון המפלים של ערוץ הקולומביה – Latourell Falls.

אורכו של המסלול המעגלי אל המפל המתחיל במגרש החנייה 3.8 קילומטרים, והוא מוביל אל שתי מפלים מרהיבים בגובה של 75 מטרים שנופלים מצוק הבזלת היישר אל הבריכה שבתחתיתם ללא הפרעה.

המפל התחתון בהחלט מחזה נאה וניתן לצפות בו ממגרש החנייה, אך אנו ממליצים להתאמץ קצת ולצעוד במסלול המעגלי אל המפל השני. 

alt="ויסטה-האוס-מתנשא-מעל-ערוץ-הנהר-קולומביה">

חמש דקות נסיעה יובילו אותך אל מפלי ההינומה Bridal Veil Falls, הם אמנם נמוכים יותר אך השביל אליהם החולף בתור היער ותחת הכביש יפה ביותר.

מפלי ווקאנה Wahkeena Falls הן סדרה של שישה אשדים ובסופו מפל הצונח מגובה של 72 מטרים.

גם כאן ישנם שבילי הליכה בתוך יערות המובילים לאורך ערוץ נחל אל המפלים שבהמשך הדרך.

גולת הכותרת במפלי ערוץ נהר הקולומביה הוא מפלי מולטנומה Multnomah Falls.

גובה המפלים 189 מטרים הצונחים בשתי מדרגות. המפל העליון גובהו 165 מטרים והמפל התחתון גובהו 21 מטרים, אלו המפלים הגבוהים ביותר בערוץ הקולומביה ובמדינת אורגון כולה ובניגוד למפלים גבוהים רבים במערב ארצות הברית, הם לא מתייבשים או הופכים לזרזיף קלוש בסוף הקיץ.

בין שני חלקי המפלים עובר גשר אבן יפיפה מלפני מאה שנים באורך של 14 מטרים, והוא הופך את המפלים ליפים ופוטוגניים במיוחד ומעניק תצפית מרהיבה על המפל הגבוה. 

מטיבי לכת? המשיכו אל מעבר לגשר על שביל ההליכה התלול המטפס אל קצהו של המפל העליון.

alt="מפלי-מולטנומה-ערוץ-נהר-הקולומביה">
  • מפלי מולטנומה הם האתר המתוייר ביותר בצפון מערב ארה”ב ועל כן מסוף מאי ועד תחילת ספטמבר יש להזמין מראש כרטיס כניסה למפלים.

כדי לרכוש כרטיס, היכנסו ל-Recreation.gov או לאפליקציית Recreation.gov לנייד ובחרו את התאריך וכמות הכרטיסים שלך.

ניתן להזמין עד שישה כרטיסים בכל רכישה וכל המבקרים, כולל תינוקות, צריכים כרטיס.

יש לרכוש את הכרטיסים לפחות יום לפני ביקורכם וניתן לבטל אותם עד חצות יום לפני יום ההגעה, אך עמלת ההזמנה בסך $2 אינה מוחזרת.

הזמנת הכרטיס שלך לא מבטיחה מקום חניה, אבל יהיה קל יותר לחנות מכיוון שיהיו פחות מבקרים.

ניתן להזמין כרטיסים עד שבועיים מראש (500 כרטיסים זמינים) או 48 שעות מראש (100 כרטיסים זמינים).

alt="מפלי-מולטנומה">

2 דקות נסיעה יובילו אתכם אל מפלי Oneonta Falls המיוחדים, השביל שמתחיל במגרש חנייה פצפון על כביש המפלים מוביל אל נקודה בה תוכלו לצפות במפל המתפצל לשלוש זרועות נפרדות.

בעבר היה ניתן להיכנס אל תוך קניון אונאונטה שכמו נלקח מתקופת היורה, אך מאז שנת 2017 הכניסה אסורה ועדיין אין מועד לפתיחתו מחדש.

מעבר למנהרת Oneonta Tunnel ממתינים מפלי Horsetail Falls, המפלים קיבלו את שמם מהדמיון בין מראה המפל וגושי הבזלת סביב לזנב סוס ולמפל העליון הוענק השם זנב הפוני.

חלפו על פני פארק המדינה Ainsworth State Park והתחברו אל הכביש המהיר אל סכר בונוויל Bonneville Dam ותעלות בונוויל Bonneville Lock שמאפשרים לספינות לעקוף את האשדים שבעבר היו כאן והסכר השמידם.

פנו אל האי ברדפורד ובקרו במרכז המבקרים Bradford Island Visitor Center בו תוכלו ללמוד על בניית הסכר העצום ולצפות בדגי הסלמון המדלגים בחינניות בנתיב המים שנבנה במיוחד בשבילם כדי שיוכלו להמשיך במסעם במעלה הזרם. 

alt="קניון-אונאוטה-ערוץ-נהר-הקולומביה">
קסקייד לוקס Cascade Locks

עיירה קסקייד לוקס ממוקמת באמצע הדרך בין העיר פורטלנד לעיירה דה דאלאס ועל גשר האלים Bridge of the Gods המחבר בין אורגון לוושינגטון, גשר מתכת שנבנה בשנת 1926 ואורכו 565 מטרים.

העיירה היא מקום נהדר לעצירה למנוחה, לארוחה טובה או ללינה אם ברצונכם לחלק את הביקור בערוץ נהר הקולומביה ליותר מיום אחד. 

על אי קטן ממוקם פארק Cascade Locks Marine Park המאפשר צפייה בנהר ובגשר האלים. 

עצרו בעגלת הקפה Kaile’a Coffee Co למשקה מרענן, במסעדת הדרייב-אין Eastwind Drive-In להמבורגר וגלידה אמריקאית או במסעדת Brigham Fish Market לפיש אנד צ’יפס. 

לכוס בירה עם נוף עצרו במבשלת Thunder Island Brewing Co המעולה.

מקום הלינה המומלץ בעיירה הוא Best Western Plus Columbia River Inn.

alt="גשר-האלים-ונהר-הקולומביה">

מקסקייד לוקס עד הוד ריבר

את פארק המדינה Starvation Creek State Park קל להחמיץ, אך מומלץ לעצור לביקור בפארק זה השוכן תחת קירות הבזלת של ערוץ הנהר. 

מהפארק תצפית על מפלים כמו Starvation Creek Falls ושבילי הליכה המובילים למפלי Hole-in-the-Wall Falls ומפלי Lancaster Falls

המשיכו בנסיעה ועצרו במגרש החנייה של Mitchell Point Trailhead ממנו מטפס השביל אל פסגת Mitchell Point המעניק תצפית מדהימה על הנהר וקירות הערוץ. 

אורכו של המסלול המאתגר 2.7 ק”מ בלבד אך הפרשי הגובה הם 288 מטרים, לא קל אך מומלץ מאוד. 

נסיעה קצרה מזרחה מנקודת מיטשל ותגיעו אל העיירה הוד ריוור. 

alt="נקודת-מיטשל-צופה-על-ערוץ-נהר-הקולומביה">
הוד ריבר Hood River

העיירה הוד ריבר היא עיר נמל השוכנת בנקודת התפר בין המרחבים הירוקים של אורגון במערב לחלקה הצחיח של המדינה ממזרח היא מקום נהדר לעצור בו ללינת לילה, ארוחה טובה, יין משובח, בירה קרה וביקור באטרקציות השונות שהיא מציעה. 

Hood River Waterfront Park על קו המים מאפשר צפייה בנהר, השכרת קייאקים, גלישת רוח ובילוי במתחם הצמוד לפארק בו תוכלו לשתות בירה ולצפות בנהר במבשלת Ferment Brewing Companyלשתות ליקרים במזקקת Camp 1805 Distillery & Bar או אם אתם יותר טיפוסים של קפה לשבת ב-STOKED Roasters + Coffeehouse

מבשלת בירה נוספת שאנו ממליצים עליה בחום היא Full Sail Brewing Company ולא רחוק ממנה ממוקם Crush Cider Café שהוא מקום מדהים לאוהבי הסיידר, שכולו נעשה מפירות הגדלים באזור. 

אזור ערוץ נהר הקולומביה ידוע גם ביקבים המעולים שבו, Phelps Creek Tasting Room הוא יקב בו תוכלו לטעום כמה מהיינות המשובחים של ערוץ נהר הקולומביה. 

לשילוב של אוכל טוב עם יינות מעולים כנסו למסעדת White Buffalo Wine Bar & Bistro הסמוכה  ולמאפים הטובים ביותר בעיירה סעו אל Pine Street Bakery

אוכל ושתייה הם לא הדבר היחיד שיש להוד ריבר להציע, עלו על הרכבת ההיסטורית Mount Hood Railroad לנסיעה לאורך עמק נהר הוד ובקרו במוזיאון התחבורה Western Antique Aeroplane and Automobile Museum בו מטוסים ישנים, מכוניות וקטרים. 

עם כל מה שיש להוד ריבר להציע, כדאי לבלות כאן את הלילה. 

Westcliff Lodge הוא מלון נהדר עם נוף לנהר וחדרים שמתאימים עד לארבעה אורחים. 

Columbia Cliff Villas Hotel עם נוף לנהר ולהרים מציע חדרים לזוגות וגם חדרים גדולים עם מטבח מאובזר שיתאים למשפחה קטנה.

לזוגות אנו ממליצים על מלון הבוטיק הנהדר Inn at the Gorge.

מלון Best Western Plus Hood River Inn הוא מלון מעולה עם נוף לנהר והוא ההמלצה שלנו למשפחות וכמוהו גם מלון Hampton Inn & Suites Hood River על גדות נהר הוד. 

alt="העיירה-הוד-ריבר-ונהר-הקולומביה">

מהוד ריבר לדה דאלאס

מהוד ריבר מזרחה משתנה הנוף מירוק עז לצהוב, 2,500 מ”מ של גשם יורדים בצד המערבי של הנהר ואילו בצידו המזרחי רק 250 מ”מ. 

זהו מדבר בצל גשם, רכס ההרים האדיר של הקסקייד מונע מעבר ענני גשם מהאוקיינוס מזרחה ומשאיר את האזור בצימאונו, ואכן ככל שנוסעים מזרחה ניתן לראות איך ההרים המיוערים הופכים לגבעות שוממות.

הנוף הצחיח אינו אומר שחסר מה לעשות כאן או שלא צומח פה דבר. 

Idiot’s Grace Wines הוא יקב ומסעדה בין הכרמים ומציע טעימות יין ואוכל טעים בסופי השבוע ובהזמנה מראש.

נסיעה מזרחה על הכביש ההיסטורי תוביל אתכם אל נקודת התצפית Rowena Crest Viewpoint על הר שולחן מבזלת ממנה נשקפים נופים יפים של חלקו המזרחי של הנהר ושל הפיתולים הרבים של הכביש הישן.

בין נקודת התצפית לעיירה דה דאלאס שוכן המוזיאון Columbia Gorge Discovery Center & Museum, מרכז מבקרים מעניין בו תוכלו להכיר את סיפורו של הנהר, אופן היווצרותו וההיסטוריה שלו.

מוזיאון שונה בעיירה הוא National Neon Sign Museum בו תוכלו לראות מגוון של שלטי ניאון מהעבר. 

מטיילים עם ילדים? כנסו לביקור במוזיאון הילדים Wonderworks Children’s Museum

ומטיילים מעל גיל 21 יהנו מביקור ביקב Sunshine Mill, ובלי הבדל גיל כולם נהנים מההמבורגרים של Big Jim’s Drive In Restaurant.

מדה דאלאס תוכלו להמשיך מזרחה על הכביש המהיר I-84 אל מזרח אורגון ואיידהו, לעלות למזרח וושינגטון או לחצות את גשר The Dalles Bridge על נהר הקולומביה בין אורגון לוושינגטון ולחזור מערבה. 

alt="פיתול-כביש-בנקודת-התצפית-רואנה">

חזרה לכיוון פורטלנד בגדה הצפונית של הנהר

אם תסעו מדה דאלאס מערבה אל העיר וונקובר שבמדינת וושינגטון השוכנת מעבר הנהר מפורטלנד תוכלו לגמוא את המרחק תוך שעתיים, אך אין סיבה לעשות זאת.

במקום לנסוע ישירות עצרו בכמה אתרים בדרך והכירו גם את הגדה הצפונית של ערוץ נהר הקולומביה. 

AniChe Cellars הוא יקב משפחתי קטן ומקסים שמציע טעימות יין בהזמנה מראש בכל יום בשבוע. 

נקודת התצפית Columbia River Gorge viewpoint מציעה מבט מרהיב על הנהר, העיירה הוד ריבר והר אדמס עם כיפתו הלבנה.

בעיירה Stevenson תוכלו לעצור לבירה קרה במבשלת Walking Man Brewing, לאכול צהריים במסעדה בה נוף לנהר – Clark & Lewie’s Travelers Rest Saloon & Grill ולבקר במוזיאון Columbia Gorge Interpretive Center Museum.

אם לא עצרתם לביקור בסכר בנוויל בגדה הדרומית, עצרו במרכז המבקרים Washington Shore Visitor Center בו תוכלו לראות את מתקני הסכר ולבקר בתעלות דגי הסלמון. 

אתר הטבע המרהיב ביותר בגדה הצפונית של ערוץ נהר הקולומביה הוא סלע ביקון Beacon Rock.

טיפסו אל ראש סלע הבזלת המזדקר מעל הנהר בשביל שאורכו 2.9 קילומטרים בלבד אך המטפס 207 מטרים בסדרת סיבובים חדים ועל גשרי עץ מרחפים הישר אל הפסגה. 

למבט אחרון בערוץ הנהר עצרו בנקודת התצפית Cape Horn Lookout ממנה תוכלו להגיד שלום לערוץ נהר הקולומביה. 

חצי שעת נסיעה ותגיעו אל העיר ונקובר ותוך 45 דקות אל מרכזה של פורטלנד.

alt="סלע-ביקון-ערוץ-הנהר-קולומביה">

איך מגיעים?

את ערוץ נהר הקולומביה חוצה הכביש ההיסטורי Historic Columbia River Hwy והכביש המהיר I-84 ששניהם מאפשרים לחקור את כל נפלאות הגדה הדרומית של ערוץ נהר הקולומביה.

לאורך הגדה הצפונית מתפתל כביש 14 של מדינת וושינגטון. 

רכב הוא הדרך הטובה ביותר לטייל כאן, אך ניתן לעשות זאת גם באמצעות טיולים מאורגנים היוצאים מהעיר פורטלנד.

alt="מפת-הגעה-ערוץ-נהר-הקולומביה">

מתי כדאי לנסוע?

לדעתנו, אפשר לטייל בערוץ נהר הקולומביה כל השנה. 

נכון שבין אוקטובר לאפריל סביר להניח שילווה אתכם גשם, לפחות בחלק המערבי, ושלג גם הוא לא מחזה שכיח, אבל טיול בחורף או בעונות המעבר יכול לחסוך לכם את ההמונים ואת הצורך להזמין כרטיסים במערכת ההזמנות של מפלי מולטנומה. 

בקיץ הימים הם הארוכים ביותר והחמים ביותר, וכיף להיכנס לרחצה בנהר עצמו, אך המוני המטיילים יכולים להעיק, במיוחד אם תגיעו לכאן בסופי שבוע.

ההמלצה שלנו – הגיעו לכאן בספטמבר, כשמזג האוויר עדיין נעים ולא צריך אישור כניסה לאף מקום. 

ואם אתם מטיילים בצפון מערב ארה”ב בקיץ, סעו בכל זאת – ערוץ הנהר קולומביה לחלוטין שווה את הטרחה.

ערוץ הנהר קולומביה הוא המקום המושלם לטיול מהנה לכל מי שאוהב טבע, נופים, יין, בירה ואוכל ומתאים גם לאלו שלא רוצים להתרחק מהעיר הגדולה אך כן רוצים לחוות את הטבע האמריקאי המרהיב. 

אנו אהבנו את ערוץ הנהר במיוחד, ומבחינתנו הוא אתר חובה בכל טיול בצפון מערב ארה”ב.

alt="תמונת-תודה-לפנייה">

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו את הניוזלטר ועדכונים לטיולים בצפון אמריקה

alt="בולים-ארצות-הברית'">