צ’יאפס, ארץ בני המאיה Chiapas, Land of the Maya

גלו את צ'יאפס, ארצם של בני המאיה

  • כתבה זו מכילה קישורים למלונות אטרקציות ואמצעי תחבורה. הזמנת מקומות לינה, כרטיסים לאתרים ורכב דרך קישורים אלו המסומנים באדום מסייעת לנו להביא לכם את המידע העדכני ביותר לחוויה מושלמת בצפון אמריקה.
alt="דלת-עתיקה-מעץ-עם-משקוף-מעוצב-מאבן>

צ’יאפס הקסומה היא ארץ הררית השוכנת בפינה הדרומית-מערבית של מקסיקו בצמוד לגבול עם גואטמלה.

והיא נידחת, ענייה ורווית מאבקים מה שהופך אותה לקסומה אף יותר ומרתקת. 

רוב תושביה הם צאצאים לבני המאיה שבעבר שלטו בגו’נגלים שהתפרסו ממרכז אמריקה אל תוך מקסיקו והתרבות הילידית המיוחדת ניכרת כאן בכל פינה יחד עם התרבות האיברית שהובאה מעבר לים והתרבות המקסיקנית החדשה. 

בצי’אפס תוכלו לשוטט בין שרידי ערים עתיקות בלב הגו’נגלים, לרחוץ בבריכות מים צלולות וקרירות, להשקיף על נוף מרהיב של אגמים הרים ומפלים, לצפות בבעלי חיים ולחקור את העבר המסעיר ששורשיו עמוק בתקופה הפרה-קולומביאנית ומשתרע במאות השנים מאז עם הפנים לעתיד. 

תוכן עניינים

alt="קופים-נתלים-על-עץ-בגו'נגל-של-צ'יאפס>

ההיסטוריה של צי'אפס

משמעות השם צ’יאפס הוא “המקום בו צומחים זרעי הצ’יה”, שם אותו העניקו הילידים למקום בו ליקטו את זרעי המרווה ההיספנית הידועים בשם צ’יה. 

הילידים בני המקום חיים בצ’יאפס כבר אלפי שנים והם השאירו אחריהם שרידים מרשימים כמו בעיר פלנקה של בני המאיה. 

עם בואם של הכובשים הספרדים במאה ה-16 כבר לא נותר שריד לממלכת המאיה של צ’יאפס והיא הייתה מחולקת בין האצטקים מצפון לשבטים מקומיים. 

הכובשים הספרדים נתקלו כאן בהתנגדות עזה והיו צריכים לצאת לכמה מסעות מלחמה על מנת להכניע את המקומיים שבמקרים מסויימים העדיפו להתאבד מאשר להיכנע כמו בני שבט טאפצ’יה שקפצו למותם בקניון הסומידרו. 

הנשק החם הספרדי ובעיקר המחלות, הם שהכניעו את הילידים שנסוגו לגו’נגלים, שם המשיכו את מלחמתם.

הכובשים הספרדים הקימו במקום שהיא היום העיר סן קריסטובל שתי ערים- צ’יאפס הספרדית וצ’יאפס הילידית. 

נזירים נוצריים ובעיקר דומיניקנים הגיעו גם הם לצ’יאפס, הקימו מנזרים והחלו לנצר את הילידים ששרדו את המחלות והעבדות. 

דווקא כניסתם של הדומיניקנים הביאה להפחתת הניצול של העמים הילידים ולשמירת חלקים מהמסורות הקדומות שלהם ששולבו בנצרות המקומית. 

האפליה הכלכלית וחלוקת האדמות לחוות בבעלות אירופאים הביאו לרגשות טינה עזים בקרב הילידים ולסדרת מרידות שלא הצליחו ופגעו בהם קשות.

במהלך התקופה הקולוניאלית הייתה צ’יאפס מנותקת מהשלטון הספרדי המרכזי במקסיקו סיטי ובגואטמלה, ובגלל שהספרדים לא מצאו בה עניין ותוואי השטח הנוקשה שלה היא הוזנחה לנפשה. 

המיקום של צ’יאפס בין מרכז אמריקה למקסיקו הביא לכך שבעת שהספרדים עזבו את האיזור לא היה ברור למי היא תשתייך, הוכרזה עצמאות לתקופה קצרה אך בעוד האליטה המקומית העדיפה להיות תחת מקסיקו חלקים נרחבים באוכלוסייה העדיפו להצטרף לפדרציה המרכז אמריקאית, משאל עם בשנת 1824 שלווה בזיופים הביא לסיפוח צ’יאפס למקסיקו,

אולם המחלוקת עם רפובליקת מרכז אמריקה ולאחר התפרקותה עם גואטמלה נמשכו עד לסוף המאה ה-19. 

לאחר האיחוד עם מקסיקו, רפורמת הקרקעות של בוניטו חוארז והמיסוי הכבד הביאו לנישול הילידים מאדמותיהם ולמצב כלכלי הולך ומחריף.

הגעת מסילות הברזל ותשתיות הכבישים לחלקה המערבי של צ’יאפס הביאו לחלוקתה דה-פקטו בין חלק עני ומדוכא לחלק מבוסס יותר. 

בראשית המאה ה-20 רפורמות כלכליות של ממשלת מקסיקו שיפרו במעט את מצב תושבי צ’יאפס הילידים

אך הזעם שהדבר עורר בקרב החוואים החזקים מנעו את  המשך הרפורמה וחלוקת אדמות צודקת יותר, מה שהביא להתגבשות של ארגונים מהפכניים שתבעו שוויון חברתי וכלכלי.

המתח החברתי הביא בסופו של דבר לפריצת מרד צ’יאפס בשנת 1994, מרד שדוכא בידי הצבא המקסיקני ביד קשה. 

בשנים שלאחר המרד בוצעו רפורמות מסוימות בצ’יאפס, רפורמות שסייעו לאוכלוסייה המקומית, אולם מאבקם לא תם לזכויות שוות ורווחה כלכלית.

alt="נשים-בתלבושות-מסורתיות-צ'יאפס-מקסיקו>

אלו ההמלצות שלנו לביקור בצ'יאפס

ערים Cities

סן קריסטובל דה לאס קאסאס San Cristóbal de las Casas

סן קריסטובל, שהוקמה על ידי הספרדים בשנת 1536 ידועה כמרכז התיירותי של צ’יאפס וכמוקד משיכה מרכזי במדינה. 

היא שוכנת ברמה הגבוהה של המדינה ברום של 2100 מטרים ולה היסטוריה מרתקת, קולוניאלית וילידית. 

ליבה היא הכיכר המרכזית ‘כיכר השלום’ Plaza de la Paz שסביבה מבנים קולוניאלים

כמו הקתדרלה המרכזית Cathedral of San Cristobal מבנה העמודים Parque de los Arcos ופארק Plaza March 31st. 

קרוב לכיכר השלום שוכן מוזיאון הירקן Museo Mesoamericano del Jade המציג רפליקות של תכשיטי תרבות המאיה מאבן ירקן ומוצגים ארכאולוגיים נוספים.

אוהבים שוקולד? בשביל ללמוד על תרבות הקקאו של צ’יאפס גשו

למוזיאון הקקאו והשוקולד Kakaw Museum Cultural Cocoa and chocolate המעניין. 

מוזיאון נוסף המוקדש לאבני החן של צ’יאפס הוא מוזיאון האמבר Amber Museum בו תכשיטים מהאבן הצהבהבה הנאה. 

במבנה קולוניאלי מרשים מצפון לכיכר השלום שוכן מוזיאון הטקסטיל Mayan Textiles Repository המציג תלבושות וחפצי אומנות מתרבות המאיה והספרדית קולוניאלית. 

בסמוך למבנה המרשים בו שוכן המוזיאון ישנה כיכר שהיא מרכז שוק Market Charity and Santo Domingo ומצפון לו השוק הגדול בעיר-José Castillo Tielemans Market בו תוכלו למצוא מכל טוב. 

סדרת מדרגות אבן מובילים במעלה גבעה אל כנסיית Church of San Cristobalito ממנה נשקף נוף מרהיב של מרכז העיר. 

לספיגת התרבות המקומית מומלץ לשוטט ברחובות המקסימים מרוצפי האבן ולהיכנס לחנויות הקטנות, למסעדות ולבתי הקפה התוססים ולצאת לסיור בכפרי המאיה צ’מולה וזינקנטן שבפאתי העיר ובערב למקומות הבילוי הקטנים בהם מתנגנת מוזיקה לטינית ובינלאומית. 

היכן מומלץ לישון?

רוב המבקרים בצי’אפס בוחרים בסן קריסטובל כנקודת המוצא שלהם לטיולים ברחבי המדינה והסיבה מובנת – העיר הקולוניאלית הזו מקסימה וממש במרכז צי’אפס. 

מלון Plaza Gallery Hotel Boutique שוכן בתוך מבנה ניאו-קלאסי משנות ה-40 של המאה הקודמת ויש בו חדרים מרווחים עם מכונת קפה ובחלקם מרפסות, אבל היתרון הכי גדול של המלון הוא המיקום – ממש על כיכר השלום, בלב העיר ובמרחק הליכה לכל דבר מעניין.

Hotel Bo יחבר אתכם לטבע בלב העיר עם העיצוב הנקי והמודרני שלו המחובר לאדמה בצבעים ובפאטיו המרכזי של המבנה שבו לא רק צמחים ופרחים אלא גם מזרקה יפה.

במורד הגבעה שעל ראשה כנסיית Iglesia de San Cristóbalito ממוקם מלון Las Escaleras by Inmense המורכב מבתים קולוניאלים קטנים שהם למעשה סוויטות מפנקות עם נוף לעיר.

היסטוריה ותרבות נפגשים במלון Hotel Ciudad Real Centro Histórico שבלב העיר מול הכיכר המרכזית, חדרי המלון פונים אל תוך חצר מרכזית המשמשים כמקום לארוחת הבוקר של המלון.

אוהבי היסטוריה יתרשמו מהמבנה הקולוניאלי המאכלס את מלון Hotel Casavieja, מבנה שמשמש כמלון כבר מאז שנת 1740! והוא אתר מורשת לאומי.

ועם 40 חדרים בלבד, חצר ירוקה מקסימה וחדר קריאה קלאסי המלון הוא פינוק אמיתי.

Casa Lum Hotel הוא מלון בוטיק קטן עם 8 חדרים בלבד בצבעי פסטל מרגיעים ורהיטים מחומרים טבעיים וממוחזרים שנבנו על ידי תושבי הכפרים שסביב לעיר.

גם מלון Hotel Casa Mexicana שוכן במבנה קולוניאלי עתיק בלב העיר והוא גדוש ביציאות אומנות מקומיות שמשתלבים מעולה עם החצר הפנימית הירוקה שרבים מהחדרים פונים אליה.

אם אתם רוצים או רוצות לחיות כמו המקומיים, מלון Casa Santa Lucia הוא הבחירה המעודפת. מלון בוטיק זה מעוצב בסגנון האופייני לעיר והחדרים פונים לחצר הפנימית ולכל אחד מהם סגנון מיוחד משלו.

מלון Hotel Casa Selah אהוב עלינו במיוחד, הוא ממוקם במרכז העיר בין כיכר השלום למוזיאון הענבר אבל הוא מרגיש הרחק מכאן, בלב הטבע. כנראה שאלו החדרים הפשוטים עם רהיטי העץ הטבעי והחצר המקסימה שכאילו מזמינה לשבת ברוגע ולקרוא ספר וכל זה בתוך מבנה קולוניאלי קסום שזועק סן קריסטובל דה לאס קסאס.

alt="השתקפות-של-עוברי-אורח-והכנסייה-בשלולית-בכיכר-המרכזית-של-סן-קריסטובל-צ'יאפס >
San Cristóbal de las Casas
טוסטלה גוטיירס Tuxtla Gutiérrez

טוסטלה גוטיירס היא בירתה של צ’יאפס והעיר הגדולה ביותר במדינה. 

בתקופה הקולוניאלית הייתה היא משנית לסן קריסטובל אך הפכה לבירתה של צ’יאפס בסוף המאה ה-19 ומאז התפתחה רבות והפכה למרכז המנהלי של המדינה. 

את העבר הקולוניאלי של טוסטלה תוכלו לראות בפרוור הדרום-מזרחי של העיר San Jacinto בו שוכן שרידי מנזר סנטו דומינגו בו מוזיאון מעניין וחורבות כנסיית סן סבאסטיאן. 

בכיכר המרכזית ניצב מבנה מחומש מלבנים אדומות- Chiapa de Corzo ומגדל שעון ולא רחוק משם יוצאות סירות לסיורים בקניון סומידרו. 

לחצו כאן והזמינו סיור בקניון סומידרו

הכיכר המרכזית של טוסטלה מוקפת בקתדרלה הלבנה של סן מרקוס Catedral Metropolitana de San Marcos ובמוזיאון הקפה של צ’יאפס Museo del Café de Chiapas המוקדש לאחד מענפי החקלאות המרכזיים בה

פארק מרימבה Marimba Park נקרא על שם כלי ההקשה מרימבה והוא פארק מקסים עם גזיבו מעץ ובצמוד אליו מוזיאון המוזיקה המוקדש לכלי הנגינה שהתפתח במרכז אמריקה על ידי עבדים אפריקאים. 

לחווית טבע בלב העיר גשו אל הגן הבוטני Faustino Miranda Botanical Garden בו גם בתים על העצים המחוברים בגשרים תלויים. 

מדרום לעיר גן החיות Zoológico Miguél Álvarez del Toro הוא מקום בו תוכלו לראות בעלי חיים מקומיים כמו תנינים ופומות שחורות ושרידי שלדים של בעלי חיים קדומים. 

במעלה ההר תצפית נהדרת על טוסטלה מצלב הכסף הגדול Glorioso Cristo de Chiapas.

אם אינכם יכולים לצאת למסע שייט בקניון סומידרו סעו לפחות לנקודת התצפית Miradores cañon del sumidero שמצפון לעיר וצפו בפלא הטבע הנהדר הזה מלמעלה. 

היכן מומלץ לישון?

למרות שאנו ממליצים לישון בסן קריסטובל, גם טוסטלה גוטיירס בירתה של צי’אפס היא נקודה טובה לגילוי מדינה זו ובה גם ממוקם נמל התעופה המרכזי. 

Hilton Garden Inn חלק מרשת הילטון העולמית ממוקם קרוב למרכז הקניות Plaza Crystal שבו חנויות, סופרמרקט וקולנוע – לא שזו הסיבה שהגעתם לצי’אפס כמובן. 

מלון רשת נוסף הוא Holiday Inn מצידו השני של מרכז הקניות.

יותר אופי יש למלון הסוויטות Palmareca Inn-Suites, הוא אמנם ממוקם לא רחוק מאותו קניון אך מכיוון שהוא בנוי כסדרת ביתנים הפזורים בתוך חורש ירוק הוא מרגיש בלב הטבע.

alt="מזרקה-עמוד-תאורה-וגזיבו-בפארק-העירוני-של-טוסלה-גוטיירז-צ'יאפס >
Tuxtla Gutiérrez

נוף Landscapes

קניון סומידרו Cañón del Sumidero

קניון סומידרו הוא הגרנד קניון של מדינת צ’יאפס ומאתרי הטבע החשובים בה. 

הקניון הוא חלק מהפארק לאומי סומידרו Parque Nacional Cañón del Sumidero

שמגן על המישורים המיוערים ועל הקניון שחצב במישורים בערך באותו הזמן שנחצב הקניון הגדול באריזונה.

קירותיו הם בגובה של עד 1000 מטרים והמרחק הממוצע בין גדה לגדה הוא קילומטר וחצי מה שהופך את הקניון לעמוק וצר באופן מיוחד. 

בתחתיתו זורם נהר הסומידרו ובגדה המערבית של הקניון מספר נקודות תצפית יפות אליהם מוביל כביש סלול

אם כי הדרך הטובה ביותר לחקור את הקניון הגדול היא לשוט בסירה בנתיב הצר תחת צל הקירות הגבוהים ובין התנינים שלהם נהר הסומידרו הוא בית. 

סיורי שיט בקניון סומידרו ואתרי הסביבה יוצאים באופן תדיר מסן קריסטובל– לחצו כאן והזמינו סיור בקניון סומידרו

alt="נהר-זורם-בקניון-צר-מוקף-צוקים-ובו-שיחים-ועצים-צ'יאפס-מקסיקו>
Cañón del Sumidero
מפלי אגוואסרו El Aguacero

מפלי אגוואסרו הם סוד שמור שלא רבים מכירים או מגיעים אליהם וזהו סוד הקסם שלהם. 

אולי זה המיקום הקצת נידח של המפלים או העובדה שעל מנת להגיע אליהם צריכים לרדת יותר מ-700 מדרגות לתחתית הקניון בו הם שוכנים, אך מי שמוכן לדרך החתחתים למפלים ולירידה ואחר כך הטיפוס במדרגות חזרה צפויה לו חוויה נהדרת. 

מלבד המפלים הפוטוגנים שבלב הקניון השופע ובריכות המים הצלולות והקרירות, יש בקניון גם מערות עמוסות עטלפים ואליהם ניתן להיכנס בעונה היבשה אז מפלס המים לא גבוה מידי. 

לחצו כאן והזמינו טיול לקניון לה ונטה ומפלי אווגסרו

alt="מפל-צונח-מצוק-לבריכה-ולידו-עץ-צ'יאפס-מקסיקו>
Aguacero
פלנקה Palenque

פלנקה הקסומה עדיין ניצבת בלב הגו’נגל ומגלה את סודותיה הכמוסים למבקרים בה. 

היא הייתה עיר מרכזית בתקופת המאיה ושיאה במאה השביעית לספירה אך לאחר מכן ננטשה והתגלתה מחדש רק במאה ה-16. 

הייחוד של פלנקה, שקטנה בהשוואה לאתרים אחרים מתקופת המאיה היא ההשתמרות של מבניה ויצירות האומנות הגלופות בסלעים שבה, יצירות שמביאות לידי ביטוי את היכולות האומנותיות של תושביה הקדומים. 

הנוף של יערות סבוכים ופלגי מים מוסיפים לקסם שלה ולהיותה אבן שואבת לתיירים. 

סיורים לפלנקה ואתרי הסביבה יוצאים באופן תדיר מסן קריסטובללחצו כאן והזמינו סיור בפלאנקה והמפלים

היכן מומלץ לישון?

בפלנקה אפשר לבחור בין לינה במרכז העיר, קרוב לכל השירותים לתיירים – זהו גם האזור הזול ביותר. 

ליד תחנת האוטובוס המרכזית בשכונת המגורים השקטה La Cañada או בכביש המוביל לאתר הארכיאולוגי פלנקה. 

במרכז העיר מלון Hotel Maya Rue הוא מלון פשוט, נקי וזול – אל תצפו ליותר מידי.

לחלופין מלון Casa 5 B&B מספק תמורה טובה יותר למחיר, אם כי גם הוא פשוט למדי.

בשכונת La Cañada מלון Hotel Maya Tulipanes מקסים עם חדרים יפים, בריכת שחייה ובר ובסמוך אליו מלון Hotel Xibalba הוא אלטרנטיבה זולה יותר.

בכביש המוביל לאתר הארכיאולוגי יש מבחר של מלונות טובים, הם קרובים למוקד העניין המרכזי באזור והם יקרים יותר, מה גם שלא תמצאו כאן יותר מידי אפשרויות הסעדה.

Hotel Boutique Quinta Chanabnal הוא מלון נהדר המשתלב יפה ביער הגשם והעתיקות ויש בו גם בריכה נהדרת.

Chan-Kah Resort Village הוא מלון גדול עם מבחר של חדרים, מרכז כנסים, אולם אירועים ובריכת שחייה ענקית. הוא מקבל דירוגים טובים ומומלץ אך לעיתים קרובות נערכות כאן חתונות מקסיקניות ומצד אחד זו יכולה להיות חוויה תרבותית אך מצד שני רעשנית מאוד.

alt="שרידי-בתים-ופרמידות-בעיר-העתיקה-פלנקה-צ'יאפס-מקסיקו>
Palenque
מפלי המים הכחולים Cascadas de Agua Azul

סדרת המפלים והאשדים של המים הכחולים הם פיסת גן עדן בלב הגונג’ל הפראי של צ’יאפס. 

המים הנשפכים לבריכות הטורקיז דרך צוקים חומים כתומים מהווים תפאורה מושלמת ליער הירוק וטמפרטורת המים הצוננת מזמינה את המבקרים לטבילה טובה ולהתרעננות מהחום של היער הטרופי. 

אגווה אזול שוכנים על הכביש המחבר את פלנקה לסן קריסטובל כך שהם אתר נפלא לעצירת התרעננות בין היעדים.

סיורים אליהם ואל פלנקה יוצאים באופן תדיר מסן קריסטובללחצו כאן והזמינו סיור במפלי אגווה אזול ופלאנקה

alt="מפלים-מעליהם-יער-צ'יאפס-מקסיקו>
Agua Azul Waterfalls
מפלי צי'פלון Cascadas el Chiflon

מפלי צי’פלון שהגדול בהם צונח מגובה של 120 מטרים הם סדרה של מפלים ואשדים בלב יער הגשם של קומיטן. 

שבילי עץ חולפים בין אשדי מים ובריכות בצבע טורקיז בוהק בתוך יער עבות עד שמגיעים לגולת הכותרת שהוא המפל הגדול. 

המפלים ממוקמים בסמוך לעיירה סן ויסנטה המרוחקת כשעה נסיעה מהעיר קומיטן ובשמורה תמצאו לא רק טבע מרהיב אלא גם מבחר של מסעדות ומוקדי עניין נוספים. 

רוצים לצאת ליום טיול למפלי צ’יפלון מסן קריסטובל? לחצו כאן והזמינו טיול למפלי צ’יפלון ואגמי מונטביו

alt="מפל-גבוה-צומח-על-צוק-ומלמטה-צופים-בו-אנשים-צ'יאפס-מקסיקו>
Chiflon
אגמי מונטביו Lagos Montebello

אגמי מונטביו הם מקבץ מרהיב של 113 אגמים על הגבול עם גואטמלה ובביקור בהם תבינו מדוע צ’יאפס היא ארץ קסומה כל כך. 

רוב המטיילים מגיעים לשלושת האגמים הגדולים- אגם מונטביו Lago Montebello בו לגונה עם חוף חולי

אגם פוחוח Lago Pojoj שבליבו אי קטן אליו מפליגות רפסודות ואגם טזיסקו Lago de Tziscao הגדול מכולם והשוכן על הגבול עם גואטמלה. 

ניתן לטייל בין האגמים בטיול יום מסן קריסטובל אך אנו ממליצים ללון לילה בעיירה שלחוף אגם טזיסקו ולספוג את האווירה הקסומה.

לחצו כאן להזמנת יום טיול לאגמי מונטביו ומפלי צי’פלון

היכן מומלץ לישון?

אם בחרתם להעביר לילה באזור האגמים, עשיתם לדעתנו בחירה טובה. 

באגמים אפשר לישון באתרי הקמפינג או בצימרים הפזורים כאן.

Ecolodge & Villas Lagos de Montebello הוא מתחם צימרים ליד האגם בכפר Tziscao הצמוד לגבול עם גוואטמלה.

Cabañas Cinco Lagos הם צימרים עם נוף ישיר לאגם החמישי בעוד Cabañas camino real ממוקם בלב היער במרחק קצר מהמצפה על אגם Pojoj.

Cabañas Lago Internacional גם הוא בכפר Tziscao ובמרחק קצר מהאגם הקטן שחציו במקסיקו וחציו בגוואטמלה.

alt="אגם-מוקף-גבעות-מיוערות-ושטות-בו-סירות-צ'יאפס-מקסיקו>
Montebello

איך מגיעים?

נמל התעופה המרכזי של צ’יאפס הוא נמל התעופה Ángel Albino Corzo International Airport המרוחק כחצי שעה נסיעה מטוסטלה ושעה ורבע מסן קריסטובל והוא השער המרכזי למדינה עם טיסות ממרבית הערים המקסיקניות הגדולות. 

ניתן להגיע לצ’יאפס יבשתית עם אוטובוסים שיוצאים מסן קריסטובל וטוסטלה לכל רחבי מקסיקו ואף לגואטמלה השכנה מדרום. 

מתי כדאי להגיע

בצ’יאפס שתי עונות- עונה רטובה ועונה יבשה כשהטמפרטורות פחות או יותר יציבות כל השנה. 

הזמן הטוב ביותר לבקר בצ’יאפס הוא בין נובמבר למרץ אז הטמפרטורות נוחות והגשמים מועטים, אם כי גשם וטמפרטורות קרות יכולים לצוץ בכל יום.

באפריל ומאי כמויות הגשם עדיין נמוכות אך הטמפרטורות עולות ומגיעות עד לממוצע של 30 מעלות.

בקיץ ובסתיו, יוני עד אוקטובר יורדים גשמים רבים ובמיוחד בחודש יוני ובאוגוסט וספטמבר. 

זו גם עונת השפל בתיירות כך שיש לה את היתרונות שלה, אם לא מפריע לכם להירטב. 

הטמפרטורות בעונה הרטובה עולות מעט אך עדיין לא עוברות את 30 המעלות.  

alt="השתקפות-של-עוברי-אורח-והכנסייה-בשלולית-בכיכר-המרכזית-של-סן-קריסטובל-צ'יאפס>

צ’יאפס היא מדינה מסקרנת עם תרבות עשירה, עבר מרתק וטבע מרהיב ועוצר נשימה. 

לאלו המחפשים פן אחר של מקסיקו וששונה מהותית מהחופים הקריבים מומלץ להגיע לכאן, גם בשביל כל מה שיש לצ’יאפס להציע וגם בגלל מזג האוויר הנעים ביחס לאזורי החוף. 

צ’יאפס היא גם השער לגואטמלה ומרכז אמריקה ומטיילים רבים מגיעים אליה מהשכנה מדרום. 

שתפו את הכתבה! 
מחפשים מלון בצי'אפס?
פנו אלינו להצעות המחיר הטובות ביותר, במלונות הטובים ביותר ובלוקיישנים נבחרים
לחץ כאן
צריכים תכנון טיול מפורט במקסיקו?
פנו אלינו ונבנה לכם מסלול מותאם אישית בצי'אפס ובכלל
לחץ כאן
שקופית קודמת
שקופית הבאה
alt="תמונת-תודה-לפנייה">

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו את הניוזלטר ועדכונים לטיולים בצפון אמריקה

alt="בולים-ארצות-הברית'">