צפון קרוליינה, מדינת הצפון הישן North Carolina, Old North State

גלו את צפון קרוליינה, מהאוקיינוס לאפלצ'ים

כאחת מהמדינות המרכיבות את הדרום החדש, צפון קרוליינה הניחה בצד את עבר הכותנה והטבק שלה למען מדע, טכנולוגיה ואוניברסיטאות ברמה עולמית. 

המדינה המשתרעת כל הדרך מכף הייטרס לחוף האוקיינוס האטלנטי להרי הסמוקי הגדולים מתהדרת במגוון של נופים, מערים גדולות לעיירות קטנות ומשדות חקלאיים לטבע מרהיב.

כתבנו לכם מדריך שיסייע לכם לגלות את המדינה הנהדרת הזו על שלל עריה המקסימות ואתרי הטבע המדהים שלה. 

alt="שלט-ברוכים-הבאים-צפון-קרוליינה>

ההיסטוריה של צפון קרוליינה

לפני התיישבותם של האירופאים התגוררו באזור שבטים אינדיאנים רבים, בהם הצ’רוקי.

צפון קרוליינה הוא האזור הראשון באמריקה בו ניסו מתיישבים מאנגליה להקים מושבה.

סר וולטר ראלי, על שמו נקראת בירת המדינה, קיבל שני זכיינות להקמת שתי מושבות לחוף המדינה ב-1580.

שני ניסיונות אלה נכשלו.

באחד הניסיונות, על האי רואנוק, כל המתיישבים נעלמו באחד האירועים המסתוריים ביותר בהיסטוריה של ארצות הברית.

המושבה באי רואנוק מכונה, על כן, “המושבה האבודה”.

המושבה קרוליינה נקראה על שמו של צ’ארלס הראשון (Charles), מלך אנגליה.

וירג’יניה דייר הייתה לילדה האנגלית הראשונה בצפון קרוליינה, ואף בכל צפון אמריקה, ועל שמה נקרא מחוז דייר.

בסוף המאה ה-17 היו מספר יישובי קבע באזור קרוליינה, שכלל את שתי הקרוליינות ואת טנסי.

בשנת 1712 התפצלו צפון קרוליינה וקרוליינה הדרומית ובשנת 1776 הייתה הראשונה מבין המושבות שהורתה לנציגה בקונגרס הקונטיננטלי להצביע בעד עצמאות מהכתר הבריטי.

ב-21 בנובמבר 1789 אשררה צפון קרוליינה את חוקת ארצות הברית והפכה למדינה ה-12 באיחוד.

ב-1840 נבנה בניין הקפיטול בראלי, המשמש עד היום, ובמהלך המאה ה-18 נבנתה דרך מצופה עצים באורך 208 ק”מ הידועה בשם “דרך האיכרים”, דרך זו קישרה בין פייטסוויל ל-בת’ניה ואיפשרה את פיתוח המסחר במדינה והקישור בין אזורי החוף המפותחים לאזורי הספר.

אף שהייתה מדינת עבדות, רק 2% מתושבי המדינה החזיקו ב-99% מהעבדים, רוב האיכרים לא החזיקו בעבדים, וכן התגוררו במדינה כ-30,000 שחורים חופשיים.

המדינה הייתה מפולגת בדעותיה אם להצטרף לדרום או לצפון במלחמת האזרחים האמריקנית והייתה המדינה האחרונה שפרשה מהאיחוד ב-20 במאי 1861, 13 ימים לאחר פרישת טנסי, עם זאת, צפון קרוליינה שלחה 125,000 חיילים להילחם עבור הקונפדרציה – יותר מכל מדינה דרומית אחרת, מתוך כוחות אלו מתו 40,000 חיילים.

רוב הקרבות במלחמת האזרחים נערכו בווירג’יניה, ובצפון קרוליינה עצמה נערכו קרבות בודדים. 

במהלך התקופה שלאחר מלחמת האזרחים ובמהלך המאה ה-20 הפכה צפון קרוליינה למדינה מובילה בייצור חקלאי ובתעשייה.

צפון קרוליינה ממוקמת שמינית בארצות הברית בייצור התעשייתי שלה, ועיקר מוצריה התעשייתיים כוללים טקסטיל, מוצרים כימיים, מוצרי חשמל, ונייר ומוצריו.

תעשיית הטבק, שעליה הושתתה כלכלתה של המדינה עוד בהיותה מושבה, מהווה עד היום מוצר מרכזי בכלכלת המדינה.

alt="מתיישבים-יושבים-בפתח-חנות-תמונה-שחור-לבן-צפון-קרוליינה>

היכן כדאי לבקר בצפון קרוליינה?

שרלוט Charlotte

שרלוט היא אחת הערים הצומחות בקצב המהיר ביותר בארצות הברית והמרכז המטרופוליני שלה הוא הגדול בצפון קרוליינה. 

שרלוט היא הכוכב העולה של הדרום החדש, מהתחלה צנועה בשנת 1768, ‘עיר המלכה’ כפי שהיא מכונה על שמה של אשת המלך האנגלי ג’ורג’ השלישי גדלה למרכז תוסס של מסחר ובנקאות כמו כן לגרעין של עולם הנסקאר. 

האטרקציה המרכזית בשרלוט היא היכל התהילה של נסקאר NASCAR Hall of Fameאולם תצוגה ענק המכבד את ההיסטוריה, המורשת והאנשים שהפכו את מירוצי המכוניות לאחד מענפי הספורט האהובים באמריקה. 

זירת המרוצים של שרלוט Charlotte Motor Speedway השוכנת מצפון מזרח לעיר מארחת כמה מהמירוצים הגדולים ביותר בזמן שהמרכז המוטורי הנדריק Hendrick Motorsports מציע מבט מקרוב על קבוצות המירוצים, מכוניות מירוץ, פרסים ומזכרות נוספות.

במרחק קצר מזירת המרוצים ממוקם האקווריום SEA LIFE Charlotte-Concord שהוא אתר חובה למשפחות, ואמנם שרלוט לא שוכנת לחוף ים אך שם תרגישו כאילו אתם בקרקעית האוקיינוס.
 

מוזיאון המטבעה על שם רונדולף Mint Museum Randolph מדרום למרכז העיר שוכן היכן שהיה בעבר סניף של המטבעה האמריקאית הלאומית, כשנפתח המוזיאון בשנת 1936 הוא היה מוזיאון האומנות הראשון בצפון קרוליינה, הסניף שלו במרכז העיר Mint Museum Uptown מכיל את מרכז לוין לאומנות Levine Center for the Artsמרכז הארווי גנט לאומנות אפרו-אמריקאית Harvey B. Gantt Center for African-American Arts + Cultureתיאטרון ג’יימס נייט Knight Theater והמוזיאון לאומנות מודרנית Bechtler Museum of Modern Art שתוכנן על ידי האדריכל השוויצרי מריו בוטה. 

ממזרח למרכז העיר, מוזיאון ההיסטוריה The Charlotte Museum of History הוא מתחם ענק האוצר בחובו מבנים היסטוריים מהמאה ה-18 וגנים גדולים בעוד מוזיאון הדרום החדש Levine Museum of the New South מוקדש להיסטוריה העירונית שלאחר מלחמת האזרחים, משנת 1865 ועד ימינו. 

 

היכן כדאי לישון בשרלוט?

בלב העיר The Ivey’s Hotel הוא מלון מקסים עם חדרים מעוצבים במלכותיות וקרבה לכל האתרים המעניינים של העיר.

The Ritz-Carlton הוא מלון היוקרה הטוב ביותר במרכז העיר עם חדרים גדולים ויפים, בריכת שחייה ושירות ברמה מאוד גבוהה.

מלונות מומלצים אחרים במרכז העיר עם טווח מחירים נמוך יותר הם Kimpton Tryon Park Hotel – מלון בוטיק נהדר בלב העיר עם בר על הגג ממנו נוף מדהים לעיר ומלון Omni Charlotte Hotel שעל הגג שלו יש לא רק בריכת שחייה אלא גם בר המשדר משחקי ספורט על מסך ענק.
The Duke Mansion מתאים למי שרוצים לחוות את האווירה הדרומית של פעם ולישון באחוזה רחבת ידיים בפאתי העיר.

alt="שרלוט-ממעוף-ציפור-צפון-קרוליינה>

אשוויל Asheville

אשוויל שונה מיתר הערים בדרום בזכות אורח החיים האלטרנטיבי שלה שמתרכז באומנות, אורח חיים בריא והרבה בירה. 

אטרקציות במרכז העיר כוללות את מוזיאון הפינבול Asheville Pinball Museum בו מאות ממכונות המשחק הישנות, רובע האמנים לאורך הנהר River Arts District, סדנת הזכוכית המרהיבה Lexington Glassworksבית העירייה Asheville City Hall בסגנון הארט-דקו, גלריות אמנות רבות

ומבשלות בירה לרוב כמו מבשלת הבירה DSSOLVR ומבשלת הבירה Asheville Brewing Company. 

לחצו והזמינו סיור באופניים חשמליות בעקבות מבשלות הבירה של אשוויל

בפאתי העיר מזרחה וסמוך לכביש הנופי Blue Ridge Pkwy שוכן מרכז התרבות המרתק Southern Highland Craft Guild, Folk Art Center המציג אמנות מודרנית ועכשווית מאזור האפלצ’ים. 

דרומית מערבית לעיר על גדות נהר French Broad River הגן הבוטני The North Carolina Arboretum מציע משהו לכל חובב טבע, מעצי בונסאי יפניים קטנים וגנים בוטניים למסלולי הליכה ורכיבה על אופניים.

מצדו השני של הנהר משתרעת אחוזת בולטימור Biltmore Estateהבית הפרטי הגדול בארצות הברית שפתוח לקהל, נבנה על ידי גורג’ וושינגטון ונדרבליט השני בין השנים ,1889-1895

הטירה הענקית בסגנון הרנסנס הצרפתי משתרעת על פני 16,200 מ”ר בתוך אחוזה בגודל 32,000 דונם בהם תמצאו מסעדות, יקב, טיולי שייט בנהר, טיולי רכיבה על סוסים ואטרקציות נוספות. 

את האחוזה אולי זיהיתם מסרטים כמו ‘המוהיקני האחרון’ ‘פורסט גאמפ’ ו-‘פאץ’ אדאמס’. 

היכן כדאי לישון באשוויל?

בלב העיר אשוויל תוכלו למצוא את מלון Aloft Asheville במבנה חדש, עם חדרים טובים וגג עליו בריכת שחייה ומקומות לשבת בנחת מול נוף העיר וההרים, את מלון Foundry Hotel של רשת הילטון במבנה תעשייתי לשעבר מלבנים אדומות שהפך למלון נהדר עם אווירה מחוספסת אך יוקרתית.

בצד השני של מרכז העיר, מלון DoubleTree by Hilton הוא מלון מעולה למשפחות עם סוויטות גדולות, בריכת שחייה וגם נוף לבלו רידג’.

ליוקרה בסגנון המאה ה-19 נסו את Grand Bohemian Hotel Asheville, Autograph Collection השוכן מדרום לעיר או לחיבור עם הטבע במלון שיחזיר אתכם בזמן לאמצע המאה הקודמת  נסו את The Omni Grove Park Inn שגם הוא יוקרתי מאוד.

alt="אשוויל-וברקע-רכס-הבלו-רידג-צפון-קרוליינה>

וילמינגטון Wilmington

בקצה השני של המדינה, דחוסה בין נהר Cape Fear River לחוף האוקיינוס האטלנטי שוכנת העיר וילמינגטון. 

המרכז ההיסטורי של העיר Historic District מציע שילוב מעניין בים חנויות ומסעדות, מבנים קלאסיים מהמאה ה-19 ומבנים מודרניים כמו מוזיאון כף פיר Cape Fear Museum of History and Science ומוזיאון הילדים The Children’s Museum of Wilmington

מעבר לנהר עוגנת ספינת המערכה Battleship North Carolina, מוזיאון היסטוריה צף למלחמת העולם השנייה. 

בליבה של העיר, Bellamy Mansion Museum היא אחוזה מתקופת השיא שטרם מלחמת האזרחים ופתוחה למבקרים, אף עתיקה יותר הוא בית Burgwin-Wright House and Gardens המתוארך לשנת 1770 טרם הקמתה של ארצות הברית והמבנה היחיד ששרד בעיר מהתקופה הקולוניאלית. 

חובבי ההיסטוריה ימצאו את Latimer House ומטע Poplar Grove Plantation שמצפון מזרח לעיר אתרים ראויים לביקור. 

לכיוון החוף, גני אירלין Airlie Gardens נבנו בסוף המאה ה-19 והיום מציעים למבקרים גנים יפים, מסלולי הליכה, אגמים ואת עץ האלון המפורסם המתוארך לשנת 1545. 

מרחק נסיעה קצר ותגיעו לחופי העיר כולל Wrightsville Beach, Carolina Beach וחוף Kure Beach שבו האקווריום של צפון קרוליינה North Carolina Aquarium at Fort Fisher

היכן כדאי לישון בוילמינגטון?

ממש על הנהר בלב העיר ממוקם מלון Hotel Ballast עם חדרים נוחים, בריכת שחייה, מסעדה ובר, קרבה למרכז העיר ומחירים טובים.

גם במרכז העיר מלון הבוטיק Graystone Inn שוכן במבנה מרהיב ועתיק ושהות כאן תחזיר אתכם בזמן אל המאה ה-19 בזכות העיצוב הקלאסי והמרשים.

גם מלון הבוטיק Front Street Inn במרכז העיר מציע אווירה רגועה ומיוחדת אך קלילה ומודרנית יותר.

בפרוור המזרחי של העיר Wrightsville Beach השוכן על אי צר וחולי לחוף האוקיינוס מלון הבוטיק המקסים Sandpeddler Inn and Suites יעניק לכם את חופשת החוף המושלמת עם חדרים בעיצוב מרגיע, מרפסות הפונות לים הכחול ומרחק הליכה למזח Crystal Pier ולחוף הים.

alt="טיילת-ווילמנגטון-וברקע-העיר>

ראלי Raleigh

ראלי היא בירתה של צפון קרוליינה מאז סוף המאה ה-18 ונבנתה מלכתחילה כעיר בירה ובכך ייחודה. 

חוץ ממבני ממשל כמו בניין הקפיטול North Carolina State Capitol שוכנים כאן גם מוסדות תרבות, לאמנות כמו Gregg Museum of Art & Design ומוזיאון North Carolina Museum of Art,

מוזיאון הילדים Marbles Kids Museum נהדר לקטנים שבחבורה וכמו מוזיאון מכבי האש Raleigh Fire Museum.

חובבי היסטוריה יאהבו את מוזיאון North Carolina Museum of History המספר את סיפורה של צפון קרוליינה וכמו כן שיטוט ברחובות מרכז העיר שיחשוף בפני המטיילים מבנים מתקופת השיקום שלאחר מלחמת האזרחים. 

צפונית מערבית לראלי שוכנת העיר דורהאם Durham והיא בית לאוניברסיטת דיוק Duke University ומספר מוקדי תרבות כמו Durham Performing Arts Center, מוזיאון החיים והטבע Museum of Life and Science והגנים השלווים Sarah P. Duke Gardens.

צ’אפל היל Chapel Hill היא עיירה מקסימה ובית לאוניברסיטת צפון קרוליינה University of North Carolina at Chapel Hill, בקמפוס האוניברסיטה מספר אטרקציות כמו פלנטריום מורהאד Morehead Planetarium and Science Centerמוזיאון האמנות אוקלנד Ackland Art Museum

ומרכז דין סמית’ Dean E. Smith Center שהוא אולם הבית לנבחרת הכדורסל של האוניברסיטה שלה מעריצים רבים בכל רחבי המדינה. 

היכן כדאי לישון בראלי?

במרכז בירתה של צפון קרוליינה מלון Marriott Raleigh City Center הוא מלון מודרני ומרווח בצמוד למרכז הכנסים העירוני ולמרכז האומנויות Raleigh Memorial Auditorium

The Longleaf Hotel ממוקם בצד השני של מרכז העיר, עשר דקות הליכה ממבנה הממשל North Carolina State Capitol והוא מוטל טוב במחיר סביר וחדרים מרווחים.
מקום רגוע יותר בפאתי העיר The StateView Hotel מציע חדרים גדולים, בריכת שחייה, מסעדות, חדר כושר ואגם צמוד.

בעיר דורהאם Durham מומלץ לישון במלון Aloft Durham Downtown צמוד למרכז אומנויות הבמה או במלון 21c Museum Hotel Durham שהיה פעם מבנה של בנק וכיום הוא מלון מקסים עם יצירות אומנות בכל פינה וחדרים נהדרים, מרווחים ונקיים.

alt="פסל-בשדרה-ראלי-צפון-קרוליינה>

צפון קרוליינה נמתחת לאורך 901 קילומטרים ממזרח למערב
ומכילה בתוכה ארבעה אזורים מובחנים: איי האאוטר בנקס, מישור חוף האוקיינוס האטלנטי, רמת פידמונט והרי האפלצ'ים.

322 קילומטרים של איים ואיונים צרים חוצצים בין האוקיינוס האטלנטי ליבשת כשלגונת פמליקו מפרידה ביניהם.

בנוסף להיות האיים בית קברות לספינות טרופות, הארכיפלג החולי ידוע במגדלורים שבו, סוסי פרא השועטים בין הדיונות ובחופים הפראיים. 

רוב האיים שוכנים בין Cape Lookout וכף הייטרס Cape Hatteras National Seashore,

הפארק ההיסטורי פורט ראלי Fort Raleigh National Historic Site מגן על שרידי המושבה האבודה רואונק שהיא המושבה האנגלית באמריקה עם שורשים לשנת 1587, מושבה זו נמצאה נטושה כמה שנים מאוחר יותר וגורל תושביה לוט בערפל. 

בפארק ההיסטורי גם גן אליזבת Elizabethan Gardens המרהיב, תיאטרון בו מעלים את המחזה ‘ המושבה האבודה’ ואנדרטה לזכר העבדים לשעבר שהקימו מושבה של אנשים חופשיים באיים בימי מלחמת האזרחים. 

פארק המדינה ג’קי רידג’ Jockey’s Ridge State Park אוצר בחובו את דיונת החול הגבוהה ביותר במזרח ארצות הברית וגם טיילת, מוזיאון ומתחם לפיקניקים. 

האנדרטה הלאומית האחים רייט Wright Brothers National Memorial בעיירה Kill Devil Hills

מנציחה את הטיסה הראשונה בעולם שהתקיימה על דיונות החול שכאן בדצמבר 1903, חרוט בגובה 18 מטרים מוקדש לרגע ההיסטורי ששינה את העולם.

איי האאוטר בנקס

לחצו וקראו את המדריך לאיים המופלאים של צפון קרוליינה

הרי האפלצ'ים Appalachian Mountains

החלק של צפון קרוליינה בהרי האפלצ’ים הארוכים הוא לרוב מחוספס ופראי, שמיכת טלאים של פארקי מדינה עם פעילויות טבע לקיץ ולחורף.

הצד של צפון קרוליינה בפארק הלאומי הרי הסמוקי הגדולים Great Smoky Mountains National Park כולל את מרכז המבקרים Oconaluftee Visitor Center והמוזיאון הסמוך Mountain Farm Museumאת כיפת קלינגמן Clingmans Dome היושבת על הגבול עם מדינת טנסי,

הכביש המפותל Balsam Mountain Rd ואת העמק הנידח Cattaloochee Valley

ממזרח לפארק הלאומי שוכן אזור הסקי Cataloochee Ski Area, מוזיאון הרכב Wheels Through Time Motorcycle Museum ואת מוזיאון הרכבות Smoky Mountain Train Museum בעיירה Bryson City

40 קילומטרים דרומית מזרחית לאשוויל ממוקם ‘פארק המדינה סלע הארובה’ Chimney Rock State Park המכונה על שם עמוד הגרניט בן 96 המטרים שניצב מעל קניון Hickory Nut. 

מבקרים יכולים לטפס או לעלות במעלית לפסגה ולזכות בנופים המשתרעים לעיתים עד למרחק של 121 קילומטרים. 

שביל מוביל אל מפל Hickory Nut Falls הצונח מגובה 123 מטרים וכמו כן אל מרווח צר בסלעים שזכה לכינוי ‘קופסת האופרה’. 

יער Pisgah National Forest כולל את ערוץ הנהר לינוויל המכונה ‘הקניון הגדול של קרוליינה הצפונית’ ואזור מוגן של יערות בראשתיים לאורך הנהר. 

בערוץ הנהר כמה מסלולי הליכה, אתרי טיפוס צוקים, מפלים ומקומות לדוג בהם או לשחות. 

פארק המדינה הר הסבא Grandfather Mountain State Park מציע מסלולי הליכה בכל דרגת קושי

ואת גשר החבלים המתנדנד Mile High Swinging Bridge

הפארק הלאומי גרייט סמוקי מאונטיינז

קראו את המדריך לפארק הלאומי

מתי לנסוע? 

לרוב, האקלים של צפון קרוליינה מתון, עם טמפרטורות חורף ממוצעות בסביבות 15 מעלות לאורך החוף ובסביבות 4 מעלות בפנים הארץ.
טמפרטורות הקיץ עשויות לעלות עד 32 מעלות בפנים המדינה, מלוות בלחות מעיקה. בהרים או בחוף הטמפרטורות הממוצעות בין 20 ל-25 מעלות.

אז אם אתם חושבים על חופשת קיץ בצפון קרוליינה, הימלטו להרים בהם הטמפרטורות מספיק גבוהות במהלך היום בשביל טבילה בבריכות הטבעיות ובנחלים אבל כן תצטרכו שמיכה דקה בלילה, האאוטר בנקס הם יעד נהדר נוסף בקיץ; הביאו את ציוד החוף שלכם, ותיהנו מהבריזה.

בסוף ספטמבר או תחילת אוקטובר, צבעי הסתיו מבריקים כאן. אלפי פרפרי מונרך מתקבצים בהרים הסמוכים לאשוויל, ולאורך- Blue Ridge Parkway, כחלק מהגירתם השנתית לדרום אמריקה. (היו מוכנים לעומס מטיילים).

היכן קרוליינה הצפונית ממוקמת?

קרוליינה הצפונית ממוקמת באמצע החוף המזרחי של ארצות הברית וגובלת בקרוליינה הדרומית מדרום, בג’ורג’יה מדרום מערב, בטנסי ממערב, בוירג’יניה מצפון ובאוקיינוס האטלנטי ממזרח. 

זמן הנסיעה מוושינגטון הבירה לראלי בירתה של קרוליינה הצפונית הוא בערך חמש שעות בעוד מאטלנטה זמן הנסיעה הוא כשבע שעות. 

המיקום שלה באמצע הדרך בין צפון מזרח ארצות הברית לפלורידה הופך את קרוליינה הצפונית ליעד נהדר בטיול לאורך החוף המזרחי ובמיוחד אם אתם נוסעים לרוד טריפ לאורך האוקיינוס האטלנטי. 

חולמים על רוד טריפ לאורך האוקיינוס האטלנטי?

קראו מהם המסלולים הטובים ביותר בארצות הברית לטיול מהחלומות
alt="אישה-עומדת-על-שביל-עץ-וברקע-מגדלור>
בצפון קרוליינה יש משהו לכל אחד ואחת, מערים גדולות עם מוזיאונים מהשורה הראשונה, תרבות מעולה והמון מבשלות בירה לאתרי טבע מרהיבים בהם תראו מצוקי גרניט נישאים מעל יערות עד ונהרות וגם חופים נידחים עם סוסי פרא וביצות שנותרו שריד. 
בטיול בצפון קרוליינה תוכלו לרבוץ על החופים של האאוטר בנקס, לגלות את ההיסטוריה במטעים מראשית המאה ה-19, לנסוע במכונית מירוץ אמיתית, להתפעל מאומנות פורצת דרך, להשתכר מבירה מעולה, לטפס על הרים, לקפוץ מהם ולחתור בנהר אל מפלים שוצפים.
באמת שיש כאן משהו לכולם…
שתפו את הפוסט! 

מחפשים מלון או רכב בצפון קרוליינה?

אצלנו תוכלו לקבל הצעות מחיר למלונות הטובים ביותר ולרכבים משלל חברות

לטיול המושלם שלכם באמריקה
לחץ כאן
alt="תמונת-תודה-לפנייה">

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו את הניוזלטר ועדכונים לטיולים בצפון אמריקה

alt="בולים-ארצות-הברית'">